Barwy Świata: Marcin Wyrostek i Cavatina Philharmonic Orchestra
Wykonawcy:
Marcin Wyrostek – akordeon
Jacek Obstarczyk – dyrygent
Marcin Jajkiewicz – wokal
Stanisław Słowiński – skrzypce
Piotr Zaufal – bas
Krzysztof Nowakowski – instrumenty perkusyjne
Zapraszamy na wyjątkowy koncert Marcina Wyrostka z orkiestrą Cavatina Philharmonic Orchestra, podczas którego zabrzmią dźwięki muzyki świata. Wieczór ten będzie okazją do zanurzenia się w różnorodne brzmienia muzyki bałkańskiej, słowiańskiej, francuskiej, żydowskiej, argentyńskiej i latynoskiej. Przepiękne aranżacje utworów z różnych zakątków globu przeniosą nas w niezapomnianą podróż pełną emocji i pasji.
Marcin Wyrostek – wirtuoz akordeonu i twórca takich projektów jak Tango Corazon, Coloriage oraz Music and Dance Show, zachwyca publiczność na całym świecie. Jego występy na renomowanych festiwalach oraz współpraca z wybitnymi artystami świadczą o jego niezwykłym talencie i pasji do muzyki. Wraz z orkiestrą Cavatina Philharmonic Orchestra pod batutą Jacka Obstarczyka, zaprezentuje kultowe utwory jak „Besame Mucho”, „Oblivion”, „La Valse d’Amelie”, „Moldav” czy „Libertango”. Usłyszą Państwo także energetyczne melodie jak „Children of Sanchez”, „Jovano Jovanke” czy „Palinka”.
Ten niezwykły wieczór będzie doskonałą okazją, by zanurzyć się w różnorodność dźwięków i emocji, jakie niesie ze sobą muzyka świata w mistrzowskim wykonaniu. Do zobaczenia na koncercie!
Kolędy i Pastorałki w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry Państwowego Zespołu Ludowego Pieśni i Tańca „Mazowsze” im. Tadeusza Sygietyńskiego to jedne z najpiękniejszych tradycyjnych interpretacji polskiej muzyki świątecznej. Przywołują niepowtarzalną atmosferę Bożego Narodzenia – białego obrusa, choinki i opłatka, a ich wyjątkowość tkwi w melodyce i rytmach, takich jak mazur, oberek czy polonez. W czasach dominacji „White Christmas” i „Jingle Bells” jest to wyjątkowa okazja, by usłyszeć polskie kolędy w ich pierwotnym brzmieniu.
„Mazowsze” to jeden z największych na świecie zespołów artystycznych, sięgający do bogatej tradycji polskich tańców, pieśni i obrzędów. Dzięki różnorodnemu repertuarowi zespół zyskał status narodowego ambasadora polskiej kultury.
Dla milionów widzów na całym świecie koncerty „Mazowsza” były pierwszym spotkaniem z polską kulturą. „Jeśli takie jest oblicze Polski, to niech żyje Polska!” – napisał szwajcarski dziennik “Gazette de Lausanne”, a Jerzy Waldorff określił „Mazowsze” jako „perłę w koronie Rzeczypospolitej”. Do dziś ponad 27 milionów widzów miało okazję podziwiać występy zespołu, który przejechał 2,3 miliona kilometrów, odwiedzając 210 miast w Polsce i 51 krajów na całym świecie.
Czeska Orkiestra Symfoniczna na żywo powraca! Tym razem widzowie przeniosą się do smoków i starożytnych wojen, wykonując repertuar słynnego serialu Gra o tron i najlepszą muzykę z epickiego kina. Ożywają melodie z Gladiatora, Batmana Dark Knighta, Alexandra, Interstellar czy Incepcji.
Spektakl zachwyci zarówno dorosłych, jak i dzieci. Koncert realizowany jest we współpracy z odrodzoną Praską Orkiestrą (składającą się ze wspaniałych muzyków, którzy pracują w Filharmonii Czeskiej, Teatrze Narodowym i wielu innych), która często występuje także na scenach zagranicznych.
Słynnym melodiom filmowym towarzyszyć będą projekcje na dużym ekranie. Orkiestra, którą zagra Czeska Orkiestra Symfoniczna na żywo, działa w swoim składzie od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku i może pochwalić się licznymi sukcesami w Monachium, Linzu, Zurychu, Ameryce, Korei Południowej i Chinach.Niezapomniane przeżycie, które na Was czeka, na długo zapisze się w waszych sercach. Koncert Best Epic Film Music docenią zarówno melomani, jak i fani wspomnianych filmów.
W 1993 roku we Wrocławiu Maestro Jan Ślęk powołał do życia jedyny w swoim rodzaju festiwal muzyczny na świecie. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wiedeńskiej „Od Josepha Lannera do Roberta Stolza”, który od początku cieszył się wielką popularnością wśród publiczności i zyskał wiele pochlebnych recenzji w świecie muzycznym. Program festiwalu wypełniała muzyka taneczna XIX wieku – wirowe Walce, szalone Polki, temperamentne Marsze, skoczne Kadryle, rozśpiewane Czardasze, dzieła operetkowe i to wszystko wiedeńskich mistrzów.
Głównym założeniem Jana Ślęka było to, aby na festiwalu prezentowana była muzyka piękna, o wysokich walorach artystycznych, a także promowanie młodych, utalentowanych śpiewaków i instrumentalistów. Na potrzeby festiwalu założył Wrocławską Orkiestrę Festiwalową im. Johanna Straussa, której trzon stanowił znakomity zespół smyczkowy „Ricordanza”, którego szefem artystycznym i założycielem jest wybitny skrzypek Wiktor Kuźniecow. W szeregach orkiestry zasiadają najwybitniejsi muzycy – instrumentaliści z polskich filharmonii, grający na wysokiej klasy instrumentach smyczkowych z XVIII i XIX wieku. Swoim stylem muzykowania łączą zarówno grę solową jak i grę zespołową. Z jednej strony każdy muzyk orkiestry posiada kompetencje solistyczne i szerokie doświadczenie estradowe, z drugiej zaś, muzycy nie rezygnując z własnej indywidualności i walorów gry, wspólnie tworzą monolit przekładający się na jakość brzmienia i kulturę wykonawczą zespołu.
Przez 25 lat festiwal obejmował swoim zasięgiem nie tylko Wrocław, ale także inne miasta Polski, w tym także rodzinne miasto Jana Ślęka, Ostrzeszów. Maestro Ślęk był jedynym dyrygentem, który w swej ponad 50-letniej karierze dyrygenckiej najczęściej umieszczał w programach swoich koncertów Walce, zwłaszcza kompozytorów wiedeńskich. Nieustanne zgłębiał tajniki interpretacyjne tej trudnej formy muzycznej. Po tym jak wybrzmiała jubileuszowa 25. edycja, festiwal na kilka lat zamilkł ze względu na podeszły wiek Mistrza. Potem przyszedł jednak okres pandemii. I niestety, w kwietniu 2022 roku Pan Jan od nas odszedł. Dzisiaj my, jako muzyczni spadkobiercy Jego wielkiego artystycznego dorobku, powołujemy na nowo festiwal do życia po kilku latach milczenia.
Wznawiamy to piękne muzyczne święto, z zachowaniem jego głównych założeń artystycznych i będzie on ponownie gościł w różnych miastach Polski. Zapraszamy na 26. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wiedeńskiej „Od Josepha Lannera do Roberta Stolza”, podczas którego Wrocławskiej Orkiestrze Festiwalowej im. Johanna Straussa towarzyszyć będą wybitni soliści z teatrów operowych z Wiednia.
Bartosz Żurakowski to ceniony dyrygent zarówno przez krytyków polskich, jak i zagranicznych. Prestiżowy, najstarszy dziennik na Wyspach Brytyjskich, Herald Scotland, po koncercie z Orkiestrą Symfoniczną Opery Szkockiej w Glasgow w 2014 roku, porównał Żurakowskiego do legendarnego mistrza batuty Neeme Jarviego: “…after only a few bars, when it became abundantly clear that this was a man who lived and breathed music, with a very clear beat, but who, rather in the mould of Neeme Jarvi, needed constant watching. The Orchestra of Scottish Opera also responded magnificently to the Maestro, and as we reached the closing section of the work, the intensity of the emotion of this wonderful music left me struggling to hold back the tears. I hope it’s not too long till our next concert with Maestro Zurakowski!” Alan Robertson -“Herald Scotland” (Requiem Giuseppe Verdiego)
Jest założycielem i prezesem fundacji artystycznej wspierającej młodych artystów, organizującej wielkie wydarzenia muzyczne oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „BelleVoci”, który rokrocznie odbywa się na ziemi dolnośląskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Mistrzowie Modlitwy Muzyką” w Katowicach oraz generalnym dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej „Od Josepha Lannera do Roberta Stolza”.
Rok 2012 był dla artysty rokiem przełomowym w karierze dyrygenckiej. Przyczyniły się do tego przychylne recenzje ukazane w prasie zagranicznej oraz album wydany przez Metier Records z koncertami skrzypcowymi maltańskiego kompozytora Karla Fioriniego. Zaowocowało to licznymi zaproszeniami do światowych sal koncertowych. Między innymi w maju 2014 roku artysta został zaproszony do Opery Szkockiej w Glasgow, gdzie wraz z City Glasgow Chorus wykonał Requiem Giuseppe Verdiego. W 2015 roku Bartosz Żurakowski ponownie wystąpił z artystami Opery w Glasgow, tym razem w programie Missa Solemnis Ludwiga van Beethovena.
Żurakowski koncertował w prestiżowej Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), w Teatro Degollado w Gualadajarze (Meksyk), w Glenn Gould Theatre w Toronto (Kanada), w Palacio de Bellas Artes w Mexico City (Meksyk), w Gran Teatro National w Limie (Peru), Sala Sao Paolo w Sao Paolo (Brazylia), w Royal Concert Hall w Glasgow (Szkocja), oraz w Operze we Lwowie (Ukraina). Regularnie koncertuje w 40 krajach Europy, Azji i obu Ameryk.
Współpracował także z najwybitniejszymi solistami i osobowościami, takimi jak Kaja Danczowska, Neal Larrabee (USA), Ingolf Wunder (Austria), Alexi Volodin (Rosja), Evgeni Mikhailov (Rosja), Eugene Indjić (USA), Alena Baeva (Rosja), Piotr Paleczny, Simonem Trpceskim (Macedonia), Shlomo Mintz (Izrael), Jeremy Findley (Kanada), Piotr Pławner, Martin Kasik (Czechy), Massimo Mercelli (Włochy), Kazimierz Olechowski (Francja), Agnieszka Rehlis, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Gwendolyn Bradley (USA), Urszula Kryger, Małgorzata Walewska, Ewa Podleś, Lorenzo Di Bella (Włochy).
W 2019 roku został laureatem „Osobowość Roku” Plebiscytu Gazety Wrocławskiej w dziedzinie kultury. Za całokształt działalności artystycznej w 2021 roku, Żurakowski został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Artysta ma w swoim dorobku nagrania płytowe, m.in. w 2021 i 2023 roku z Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej nagrał dwa albumy z dziełami symfonicznymi wybitnego polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza. W 2023 roku, został stypendystą programu Marszałka Województwa Opolskiego – „Marszałkowskie talenty”.
Zasiada w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Nino Roty we Włoszech i Międzynarodowego Konkursu Pieśniarskiego im. Bolko von Hochberga w Niemczech. Od 2019 roku współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Festiwalową im. Johanna Straussa jako główny dyrygent.
Aleksandra Reinprecht – urodzona w Wiedniu austriacka sopranistka. Studiowała śpiew w Wiedniu i Trieście (u sopranistki Cecilii Fusco). Już podczas studiów we Włoszech została zaproszona do śpiewania w różnych produkcjach w Teatro Verdi di Trieste i Regio w Turynie. Jej pierwsze angaże artystyczne realizowała w St. Gallen, skąd przeniosła się do Grazu (Austria), Stuttgartu (Niemcy), Volksoper w Wiedniu, a następnie, w latach 2006-2013, do Wiedeńskiej Opery Państwowej. Tam śpiewała takie role jak Adele i Rosalinde („Nietoperz”), Sophie („Werther”), Gilda („Rigoletto”), Marie („La fille du Régiment”), Blonde („Uprowadzenie z Seraju”), Sandrina („La finta giardiniera”), Adina („Elisir d’amore”), Euridice („Orpheus in der Unterwelt”), Pamina („Czarodziejski flet”), Baronin („Wildschütz”), Ilia („Idomeneo”), Martha („Martha”), Martha („Evangelimann”), Zerlina („Don Giovanni”), Musetta („La Bohème”), Zdenka („Arabella”), Antonia („Les contes d’Hoffmann”) i Manon („Manon”).
Udane występy gościnne zaprowadziły ją do ważnych europejskich teatrów operowych, takich jak Staatsoper unter den Linden (Berlin), Bavarian State Opera Munich, State Opera Stuttgart, Landestheater Salzburg, Opera di Roma i Zurich Opera. Występowała również na renomowanych festiwalach, takich jak Bregenz i Salzburg. Współpracowała z uznanymi artystami, takimi jak Roberto Alagna, Alain Altinoglu, Marco Armiliato, Ivor Bolton, Michel Crider, Bertrand de Billy, Doris Dörrie, Ferruccio Furlanetto, Angela Gheorghiu, Marcello Giordani, Alain Guingal, Marek Janowski, Philippe Jordan, Peter Konwitschny, Josef Köpplinger, Patrick Lange, Zubin Mehta, Ulf Schirmer, Erwin Schrott, Neill Shicoff, Stefan Soltesz, Giuseppe Taddei, Christian Thielemann, Franz Welser-Möst.
W 2008 roku dwukrotnie zachwyciła świat muzyczny kreacjami w Wiedeńskiej Operze Państwowej. Najpierw debiutowała w roli Manon, zastępując Annę Netrebko, a kilka miesięcy później zaśpiewała rolę Marguerity w „Fauście” Gounoda, zastępując Angelę Gheorghiu – oba występy odniosły ogromny sukces. W kolejnych latach zadebiutowała w Operze Wiedeńskiej jako Juliette w „Roméo et Juliette”, Susanna w „Le Nozze di Figaro” Mozarta, Pamina w „Czarodziejskim flecie”, Córka w „Cardillac” Hindemitha, jako Zdenka w „Arabelli” i jako Marguerite w „Fauście” Gounoda.
Dzięki rolom takim jak Rosalinde („Nietoperz”) w Wiedeńskiej Operze Państwowej, Komische Oper Berlin, Aalto-Theater Essen i na festiwalu operetkowym w Mörbisch, Hanna Glawari w nowej produkcji Volksoper Vienna, Sonja w „Carewiczu” Lehára w Prinzregententheater w Monachium i na festiwalu operetkowym w Mörbisch, Alexandra Reinprecht stała się jedną z najbardziej pożądanych diw operetkowych naszych czasów.
Franz Guertelschmied – urodzony w Wiedniu austriacki tenor zdobył międzynarodowe uznanie za swój wyjątkowy głos, porywając publiczność zarówno na scenach operowych, koncertowych, jak i recitalach. Współpracował z cenionymi dyrygentami, takimi jak Philippe Jordan, Ádám Fischer, Franz Welser-Möst, Thomas Adés, Manfred Honeck, Ulf Schirmer, Markus Poschner, Cornelius Meister, Michael Boder, Andrés Orozco-Estrada, Stefan Soltesz, Ralf Weikert, Konrad Junghänel i Lothar Zagrosek. Zaprezentował swoje talenty na światowej scenie operowej.
Oprócz opery, wiedeński urok Gürtelschmieda błyszczy w jego występach operetkowych, takich jak tytułowa rola w „Baronie cygańskim”, Edwin w „Csárdásfürstin”, Wysoki C-Tenor Rosillon w „Wesołej wdówce” i Alfred w „Fledermaus” (zaplanowany na grudzień 2024 r. w Izraelu). W sferze oratoryjnej Pan Gürtelschmied często wykonuje arcydzieła, takie jak „Msza h-moll” Bacha, „Mesjasz” Haydna, „Stworzenie” Mozarta i „Requiem” Mozarta, „Lobgesang” Mendelssohna, „Messa di Gloria” Pucciniego i „Te Deum” Brucknera w prestiżowych miejscach, takich jak Wiener Musikverein, Wiener Konzerthaus, Styriarte Graz, KKL Lucerna, Gasteig Monachium i głównych salach koncertowych w całej Ameryce Północnej. W 2025 roku artysta zadebiutuje w Lincoln Center w Nowym Jorku.
Wiktor Kuźniecow – skrzypek, wirtuoz, artysta mieszkający i pracujący we Wrocławiu. Laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 1986 roku oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Nicolo Paganiniego w Genui w 1987 roku. Artysta stale koncertuje w Polsce i za granicą, w Niemczech, Norwegii, Francji, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Szwajcarii oraz na Ukrainie. Doceniany przez krytyków muzycznych za swój niezwykły kunszt.
Tagesspiegel pisał o nim: “…perfekcyjny i natchniony styl gry został doceniony przez najbardziej wymagającą publiczność.”
Artysta od swojego debiutu w Filharmonii Berlińskiej w 2004 roku regularnie występuje jako solista na tej prestiżowej scenie muzycznej. Jest założycielem i Dyrektorem Artystycznym Wrocławskiego Zespołu Solistów Ricordanza oraz Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej im. Johanna Straussa. Nagrał z tymi zespołami wiele płyt CD, w tym na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans w 2002 r. rekonstrukcję Koncertu skrzypcowego Nicolo Paganiniego z 1829 roku. Na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. J. Zaidlera powstała płyta CD pt. Musica Sacromontana, która otrzymała w 2008 roku prestiżową nagrodę muzyczną „Fryderyk”. Wiktor Kuźniecow od 1991 roku prowadzi klasę skrzypiec na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, a od 2002 roku pełni funkcję wiceprezesa Wrocławskiego Towarzystwa Koncertowego.
Zapraszam i do zobaczenia.
Bartosz Żurakowski dyrektor artystyczny
PROGRAM
Johann Strauss II – “Schatz” Walzer op. 418
Walc „Skarb”
Johann Strauss II – „Fledermaus” Overture aus der Operette
Uwertura do operetki “Zemsta Nietoperza”
Johann Strauss II – „Klänge der Heimat” Csárdás aus der Operette “Fledermaus”
„Dźwięki domu” Czardasz z operetki “Zemsta Nietoperza”
Na ten moment mieszkańcy Bielska-Białej czekali ponad 100 lat, aby móc posłuchać własnej, a więc bielskiej zawodowej orkiestry symfonicznej.
Cavatina Philharmonic Orchestra rozpoczyna swoją drogę do jedną z najlepszych orkiestr symfonicznych w naszym kraju, a także w Europie. Młody zespół złożony z wybitnych muzyków pod batutą znakomitego dyrygenta, Stanleya Doddsa otwiera swój pierwszy sezon artystyczny 2024/25.
Na ten wyjątkowy koncert dyrektor artystyczny Stanley Dodds stworzył program, który na długo pozostanie w pamięci melomanów. Na początek w baśniowy świat dźwięków zabierze nas Uwertura koncertowa „Bajka” Stanisława Moniuszki. Następnie usłyszymy jedno z najważniejszych dzieł polskiej literatury muzycznej – Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina.
Partię solową wykona Szymon Nehring – jeden z najbardziej utalentowanych i obiecujących pianistów młodego pokolenia, laureat wielu konkursów, w tym I nagrody na Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie.
Po przerwie jeden z najsłynniejszych i najczęściej wykonywanych utworów muzyki symfonicznej – Symfonia c-moll nr 5 op. 67 Ludwiga van Beethovena.
Stanley Dodds
Stanley Chia-Ming Dodds urodził się w Kanadzie, dorastał w Australii, a obecnie mieszka w Berlinie, gdzie jest głównym dyrygentem Sinfonie Orchester Berlin.
Na skrzypcach i fortepianie zaczął grać w Adelajdzie w wieku czterech lat. Uczęszczał do Konserwatorium Brucknera i Liceum Muzycznego w Linzu, a następnie rozpoczął studia w Konserwatorium w Lucernie. Naukę gry na skrzypcach kontynuował w Akademii Karajana. W 1994 r. został przyjęty do orkiestry Berlińskich Filharmoników jako skrzypek.
Dyrygenturę studiował w Australii, Szwajcarii i Niemczech. Jego najważniejszym mentorem był znany fiński profesor Jorma Panula, istotny wpływ na jego karierę dyrygencką mieli także główni dyrygenci Filharmonii Berlińskiej – Claudio Abbado, Sir Simon Rattle i Kirill Petrenko. Stanley Dodds jest również zaangażowany w edukację muzyczną i orkiestrową młodzieży. Pełni funkcje dyrektora artystycznego Państwowej Orkiestry Młodzieżowej Meklemburgii-Pomorza Przedniego i Festiwalu Orkiestr Młodzieżowych w Neubrandenburgu. W 2021 r. założył zespół ZeMu! Ensemble, który rok później zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Singapurze w 2022 r. premierą multimedialnego dzieła The Once and Future.
Jego nagrania utworów Wolfganga Rihma z muzykami Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego zostały nominowane w kategorii Dyrygent Roku w konkursie German Opus Classic Awards 2022. Inne ważne wykonania i nagrania to Koncert skrzypcowy Martóna Illésa z Patricią Kopatschinską i Orkiestrą Akademii Karajana, projekt Baltic Roots z Baibą Skride, premiera Alavò Vito Žuraja oraz dzieła Esy-Pekki Salonena z muzykami Filharmonii Berlińskiej. Poprowadził również orkiestry wykonujące wiele dzieł operowych. W 2016 r. dyrygował Australian World Orchestra w Operze w Sydney, złożoną ze znakomitych australijskich muzyków klasycznych z całego świata, w tym członków Filharmoników Berlińskich i Wiedeńskich, Chicagowskiej Orkiestry Symfonicznej i Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Podczas pandemii Stanley Dodds opracował i wyprodukował The Berlin Phil Series, jedenastoodcinkową serię cotygodniowych koncertów on-line dla Digital Concert Hall, w których wykonaniu wzięli udział członkowie Berliner Philharmoniker. Filharmonicy zagrali i tematycznie ułożyli programy, uzupełnione fragmentami z archiwum Digital Concert Hall.
Jako gościnny dyrygent występował m.in. z – Orkiestrą Symfoniczną w Vancouver, Staatskapelle Halle, Orkiestrą Symfoniczną w Hamburgu, Filharmonią w Sendai, Filharmonią w Neubrandenburgu, Pekińską Orkiestrą Symfoniczną, Melbourne Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique Luxembourg, Jena Philharmonic, zespołami Filharmoników Berlińskich, Karajan Academy Orchestra i Scharoun Ensemble Berlin. Występuje na najważniejszych festiwalach w Salzburgu i Baden-Baden, na Musikfest i MaerzMusik w Berlinie, na Musica Viva w Monachium i na Letnim Festiwalu w Meklemburgii-Pomorzu Przednim.
Cavatina Philharmonic Orchestra Stanley Dodds – dyrygent Zoltán Kiss – puzon
Na otwarcie Uwertura na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz – utwór ukazujący niesamowity kunszt polskiej kompozytorki, której twórczość słynie w świecie z niebywałych rozwiązań instrumentacyjnych, za pomocą których tak wspaniale kolorowała brzmienie orkiestry.
Następnie przekonamy się jak wspaniałym instrumentem solowym może być puzon w rękach wybitnego muzyka. Takim właśnie jest Zoltán Kiss – solista, członek zespołu Mnozil Brass, z którym obecnie podróżuje po świecie, dając ponad 100 koncertów rocznie. Przybliży nam Koncert na puzon i orkiestrę Kazimierza Serockiego. Jedna z nielicznych, przeznaczonych na ten instrument, dwudziestowiecznych pozycji koncertowych. Powstał z myślą o znakomitym wykonawcy Juliuszu Pietrachowiczu. Do spotkania obu artystów doszło w roku 1952. Zafascynowany grą puzonisty Kazimierz Serocki zaproponował mu, iż skomponuje koncert na puzon i orkiestrę i tak powstał jeden z najbardziej ekspresyjnych utworów w jego twórczości.
W drugiej części koncertu Symfonia nr 4 f-moll op. 36 Piotra Czajkowskiego – symfoniczne arcydzieło ukazujące talent kompozytora do tworzenia zapadających w pamięć melodii i mistrzostwo orkiestracji. Ładunek emocjonalny, który niesie ze sobą symfonia sprawia, że utwór nadal urzeka słuchaczy i stanowi świadectwo nieprzemijającego geniuszu Czajkowskiego.
Zespół wyjątkowych instrumentalistów pod batutą dyrektora artystycznego Stanleya Doddsa mierzyć się będzie z kluczowymi dziełami epoki klasycyzmu.
Na wstępie kwintesencja radości, humoru i wirtuozerii – Uwertura do opery „ Wesele Figara” Wolfganga Amadeusza Mozarta. To jedna z najpiękniejszych i najbardziej popularnych uwertur operowych, która doczekała się niezliczonej ilości wykonań i wciąż cieszy się niesłabnącą popularnością.
Noah Bendix-Balgley – wybitny amerykański skrzypek zaprezentuje Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Jest laureatem wielu prestiżowych nagród, występował jako solista z orkiestrami na całym świecie, m.in. z Pittsburgh Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de Belgique, I Pomeriggi Musicali w Mediolanie, Orchestra Filarmonica Marchigiana (Włochy), Orchestre Royal Chambre de Wallonie (Belgia), Binghamton Philharmonic (USA) i Erie Philharmonic (USA).
Po przerwie ponownie muzyka Wolfganga Amadeusza Mozarta – Symfonia „Jowiszowa” C-dur KV 551 . To jedno z najdoskonalszych dzieł kompozytora, stanowiące ukoronowanie jego twórczości symfonicznej. Niemiecki kompozytor Robert Schumann w 1835 roku napisał – „Symfonia Jowiszowa” zapewniła Mozartowi wieczną pozycję w królestwie mistrzów.
Stanley Dodds
Stanley Chia-Ming Dodds urodził się w Kanadzie, dorastał w Australii, a obecnie mieszka w Berlinie, gdzie jest głównym dyrygentem Sinfonie Orchester Berlin.
Na skrzypcach i fortepianie zaczął grać w Adelajdzie w wieku czterech lat. Uczęszczał do Konserwatorium Brucknera i Liceum Muzycznego w Linzu, a następnie rozpoczął studia w Konserwatorium w Lucernie. Naukę gry na skrzypcach kontynuował w Akademii Karajana. W 1994 r. został przyjęty do orkiestry Berlińskich Filharmoników jako skrzypek.
Dyrygenturę studiował w Australii, Szwajcarii i Niemczech. Jego najważniejszym mentorem był znany fiński profesor Jorma Panula, istotny wpływ na jego karierę dyrygencką mieli także główni dyrygenci Filharmonii Berlińskiej – Claudio Abbado, Sir Simon Rattle i Kirill Petrenko. Stanley Dodds jest również zaangażowany w edukację muzyczną i orkiestrową młodzieży. Pełni funkcje dyrektora artystycznego Państwowej Orkiestry Młodzieżowej Meklemburgii-Pomorza Przedniego i Festiwalu Orkiestr Młodzieżowych w Neubrandenburgu. W 2021 r. założył zespół ZeMu! Ensemble, który rok później zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Singapurze w 2022 r. premierą multimedialnego dzieła The Once and Future.
Jego nagrania utworów Wolfganga Rihma z muzykami Orkiestry Symfonicznej Radia Bawarskiego zostały nominowane w kategorii Dyrygent Roku w konkursie German Opus Classic Awards 2022. Inne ważne wykonania i nagrania to Koncert skrzypcowy Martóna Illésa z Patricią Kopatschinską i Orkiestrą Akademii Karajana, projekt Baltic Roots z Baibą Skride, premiera Alavò Vito Žuraja oraz dzieła Esy-Pekki Salonena z muzykami Filharmonii Berlińskiej. Poprowadził również orkiestry wykonujące wiele dzieł operowych. W 2016 r. dyrygował Australian World Orchestra w Operze w Sydney, złożoną ze znakomitych australijskich muzyków klasycznych z całego świata, w tym członków Filharmoników Berlińskich i Wiedeńskich, Chicagowskiej Orkiestry Symfonicznej i Londyńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Podczas pandemii Stanley Dodds opracował i wyprodukował The Berlin Phil Series, jedenastoodcinkową serię cotygodniowych koncertów on-line dla Digital Concert Hall, w których wykonaniu wzięli udział członkowie Berliner Philharmoniker. Filharmonicy zagrali i tematycznie ułożyli programy, uzupełnione fragmentami z archiwum Digital Concert Hall.
Jako gościnny dyrygent występował m.in. z – Orkiestrą Symfoniczną w Vancouver, Staatskapelle Halle, Orkiestrą Symfoniczną w Hamburgu, Filharmonią w Sendai, Filharmonią w Neubrandenburgu, Pekińską Orkiestrą Symfoniczną, Melbourne Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique Luxembourg, Jena Philharmonic, zespołami Filharmoników Berlińskich, Karajan Academy Orchestra i Scharoun Ensemble Berlin. Występuje na najważniejszych festiwalach w Salzburgu i Baden-Baden, na Musikfest i MaerzMusik w Berlinie, na Musica Viva w Monachium i na Letnim Festiwalu w Meklemburgii-Pomorzu Przednim.
Efektów ich współpracy będzie można posłuchać podczas trasy #LetsBaRock, która tej jesieni odwiedzi dziewięć polskich miast. W projekcie #LetsBaRock Jakub Józef Orliński i Aleksander Dębicz wynoszą muzykę barokową na zupełnie nowy poziom, prezentując jej ponadczasowość. Wspólnie stworzyli „covery” utworów barokowych, osadzając je w kontekście współczesnego popu. Aby jeszcze lepiej podkreślić ten nowoczesny sznyt, Orliński i Dębicz zaprosili do współpracy najlepszych muzyków polskiej sceny rozrywkowej: Marcina Ułanowskiego (perkusja) i Wojciecha Gumińskiego (bas). W tym czteroosobowym składzie, w legendarnych przestrzeniach Church Studios w Londynie, wypracowali niepowtarzalne brzmienie „nowego baroku”. Projekt #LetsBaRock uzupełniają trzy autorskie kompozycje Aleksandra Dębicza.
Tej jesieni trasa #LetsBaRock odwiedzi dziewięć najpiękniejszych sal koncertowych w Polsce. Artyści pojawią się w Poznaniu (27 września, Sala Ziemi), Katowicach (28 września, NOSPR), Krakowie (29 września, ICE Kraków), Wrocławiu (30 września, NFM), Warszawie (1 października, Muzeum Historii Polski), Bielsku-Białej (3 października, Cavatina Hall), Łodzi (5 października, Wytwórnia), Szczecinie (6 października, Filharmonia Szczecińska) i Gdańsku (7 października, Filharmonia Bałtycka). Bilety na wydarzenia dostępne są na eBilet.pl.
Materiał ukaże się także na albumie. Data premiery wydawnictwa została zaplanowana na. 20 września 2024 roku.
Bielska Orkiestra Cavatina – dzisiejszym koncertem zespół kończy swój pierwszy sezon artystyczny. Dziesięć wspaniałych koncertów, przygotowanych dla bielskich melomanów, zawierających muzykę od baroku do XXI wieku. Dzięki jego wspaniałej grze mogliśmy zachwycać się urokami muzyki Bacha, Chopina, poznawać tajniki utworów łączących folklor z klasyką i doznać olśnienia, słuchając jednego z najwspanialszych dział symfonicznych – IX Symfonii L. van Beethovena.
Zespół stworzony został przez pasjonatów, których połączyła idea powołania w Bielsku-Białej orkiestry symfonicznej. Ideę tę zrealizowało Bielskie Centrum Kultury i Cavatina Hall, pozwalając nam rozkoszować się muzyką kameralną i symfoniczną w najlepszym wykonaniu.
To również ostatni koncert Bielskiej Orkiestry Cavatina, która już we wrześniu przekształci się w pełni zawodową orkiestrę symfoniczną Cavatina Philharmonic Orchestra. W sezonie 2024/2025 zaplanowała ona prawie 30 koncertów. Dzisiejszy koncert poprowadzi znany nam już bielski kompozytor, aranżer, pianista i dyrygent Jacek Obstarczyk.
Jacek Obstarczyk – dyrygent
Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku pięciu lat pod okiem swojego ojca. Po ukończeniu Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. w Bielsku – Białej kontynuował swoją edukację na Akademii Muzycznej w Katowicach, a następnie w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Jako pianista oraz kompozytor jest laureatem wielu nagród ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. W roku 2012 zdobył trzecie miejsce na konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest, a dwa lata później, wraz z zespołem The ThreeX, otrzymał Grand Prix oraz złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Osace (Japonia). W roli dyrygenta współpracuje między innymi z Bielską Orkiestrą Kameralną, Bielską Orkiestrą Cavatina i ma na swoim koncie liczne występy w kraju i za granicą. Oprócz muzyki klasycznej zajmuje się również wieloma innymi gatunkami muzycznymi, takimi jak jazz, gospel, soul, pop. Jest członkiem i współtwórcą zespołu The ThreeX. Występował w większości krajów Europy, jak również w Stanach Zjednoczonych, Argentynie, Chile, Japonii, Chinach, Indiach oraz Australii. W swoim dorobku posiada pięć albumów studyjnych: Das Kleine Wien Trio – 1, The ThreeX – Unchained, Rebelión, Zoltán Kiss/Jacek Obstarczyk – Non Stop, The ThreeX – Playground oraz album DVD The ThreeX – Mindbowing. Jest współtwórcą Festiwalu Muzyki Crossover w Bielsku Białej. W 2017 roku, wraz z zespołem The ThreeX, otrzymał nagrodę prezydenta miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki IKAR 2017.
DUO ALIADA
Polsko-serbski duet, powstały w 2013 roku. Tworzą go: Michał Knot (saksofon) i Bogdan Laketic (akordeon), których Wiedeńskie Towarzystwo Muzyczne nazwało „wybitnie utalentowanymi i kreatywnymi muzykami“. Nazwa „Aliada“ podkreśla pokrewieństwo (allied sound) brzmienia saksofonu i akordeonu, jako instrumentów, w których dźwięki generowane są w podobny sposób. Muzycy prezentują nowatorskie podejście do muzyki klasycznej, znajdujące odzwierciedlenie w odważnych aranżacjach. Duet Aliada występował w 30 krajach, na 5 kontynentach, z ponad 120 koncertami, m.in. w prestiżowych salach koncertowych, jak Musikverein i Radiokulturhaus w Wiedniu, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Brucknerhaus w Linzu, Tonhalle w Zurychu czy Teatr Hermitage w Sankt Petersburgu. Zespół regularnie gości na radiowych antenach Ö1, SWR2, BR-Klassik i Radio Klassik. Jego debiutancki album New Colours of the Past (ARS Produktion) otrzymał wiele pozytywnych recenzji. Duet zdobył m.in. Grand Prix w 12. Fidelio Wettbewerb w Wiedniu (2013), III miejsce w M-Prize Chamber Music Competition (2018) oraz tytuł „HFP Artist of the Year“.
Michał Knot (ur. w 1987 roku) edukację muzyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Jaworznie, w klasie skrzypiec i saksofonu. Kontynuował ją pod okiem mgr. Tomasza Gmyrka w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej. Studia licencjackie ukończył w 2009 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Andrzeja Rzymkowskiego. W 2009 roku wyjechał do Rzymu, gdzie po dwóch latach ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie na Conservatorio Santa Cecilia di Roma, w klasie prof. Enzo Filippettiego. W 2011 przeprowadził się do Wiednia, gdzie mieszka do dziś. W 2015 roku ukończył z wyróżnieniem drugie studia magisterskie na Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, w klasie saksofonu prof. Larsa Mlekuscha. Jest jednym z najaktywniejszych saksofonistów młodego pokolenia. Występował z ponad 300 recitalami i koncertami w ponad 40 krajach, m.in. w: Carnegie Hall, Wiener Musikverein, Walt Disney Concert Hall, Concertgebouw, Wiener Konzerthaus, Tonhalle Zürich, Konzerthaus Berlin. Wstąpił na licznych międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in.: Wiener Festwochen, Young Euro Classic Berlin, Musical Olympus Festival New York, i innych. Jest założycielem zespołu Duo Aliada oraz Five Sax. Prowadził lekcje mistrzowskie oraz wykłady w Binghamton University New York, West Virginia University, Seoul National University, Taipei University, Akademii Muzycznej w Krakowie, Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina Michał Knot jest artystą D’Addario Woodwinds oraz Henri Selmer Paris. Jest laureatem międzynarodowych konkursów oraz zdobywcą prestiżowych nagród. Jako członek Duo Aliada wygrał Grand Prix 12. Fidelio Wettbewerb w Wiedniu oraz zdobył III nagrodę w M-Prize Chamber Arts Competition, University of Michigan. W 2016 roku został uhonorowany nagrodą Wybitnego Polaka w Austrii przyznawaną przez fundację Teraz Polska. W 2015 roku otrzymał zaproszenie do uczestnictwa w prestiżowym programie New Austrian Sound Of Music 2016–2017, promującym najlepszych muzyków młodego pokolenia, mieszkających w Austrii. W 2013 roku został stypendystą programu Młoda Polska, przyznawanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Za osiągnięcia artystyczne otrzymał stypendia od rządu polskiego, włoskiego oraz austriackiego.
Bogdan Laketic (ur. w 1994 roku)
Urodził się w Wiedniu. Serbski akordeonista jest solistą, dynamicznym kameralistą i członkiem wielu zespołów o różnych stylach muzycznych. Ponadto jest aktywnym wykonawcą muzyki współczesnej, współpracując z tak uznanymi kompozytorami jak Wolfgang Rihm, Isabel Mundry, Dirk D’Ase, Tomasz Skweres i Margareta Ferek Petric. Współpracuje z młodymi kompozytorami i przyczynił się do rozwoju repertuaru akordeonowego poprzez prawykonanie ponad dwudziestu utworów. Występował w ponad 30 krajach, m.in. na festiwalach Schleswig Holstein Musik Festival, Wien Modern, Festival de musica de Morelia Mexiko. Występował w takich salach koncertowych jak Carnegie Hall, Musikverein Wien, Wiener Konzerthaus, Tonhalle Zürich, Teatro Del Lago Chile i Katsushika Symphony Hills Tokyo. Bogdan Laketic nagrywał albumy z Gramolą, ORF, ARS Produktion i Hänssler Classic. Od 2022 roku jest członkiem wiedeńskiego kwartetu Kammerfunk, który jest jednym z reprezentacyjnych zespołów Wiener Symphoniker. W tym sezonie, oprócz działalności kameralnej, nagra album z nowymi utworami napisanymi dla niego przez austriackich kompozytorów, będzie gościnnym solistą na koncertach z Ensemble Neue Streicher, wystąpi razem z legendarnym pianistą Paulem Guldą i weźmie udział w kilku większych projektach podczas tegorocznego Wien Modern Festival. Bogdan gra na akordeonie Pigini Nova.
Kompozytorzy:
Piotr Czajkowski (1840-1893) – jeden z najwybitniejszych kompozytorów rosyjskich. Ukończył konserwatorium w Petersburgu w 1866 r. W następnym roku został profesoremteorii muzyki w konserwatorium w Moskwie. Na tym stanowisku pozostał 11 lat, był to okres dużej aktywności twórczej Czajkowskiego. Powstałe wówczas kompozycje świadczą o dojrzewaniu indywidualnego stylu kompozytora. Kryzys psychiczny związany z nieudaną próbą założenia rodziny spowodował wyjazd Czajkowskiego na dłuższy czas za granicę. Pomoc materialna zaprzyjaźnionej z kompozytorem mecenas sztukiNadieżdy von Meck umożliwiła mu poświęcenie się wyłącznie pracy twórczej. W latach 1880–1890 ugruntowała się sława kompozytora, który jako dyrygent odbył tournée koncertowe po wielu krajach Europy. Muzyka Czajkowskiego odznaczająca się doskonałością rzemiosła, łączy osiągnięcia zachodniej techniki kompozytorskiej z pierwiastkami narodowymi. Twórczość symfoniczna Czajkowskiego jest przykładem połączenia romantycznych założeń programowych z klasycystyczną jasnością formy. We wrześniu 1880 roku Piotr Czajkowski postanowił napisać nowy utwór, poinformował przyjaciół, że myśli o skomponowaniu kwartetu smyczkowego lub symfonii. W październiku oświadczył: „nieoczekiwanie napisałem serenadę”. Zadedykował ją Karlowi Albrechtowi, wiolonczeliście i kompozytorowi, którego bardzo cenił. Wykonano ją w Petersburgu rok później, a w Moskwie w 1882 roku.
Serenada pierwotnie zwana „muzyka nocą”, śpiewana była przy akompaniamencie lutni pod oknem ukochanej. Taką właśnie znamy z oper Mozarta i Rossiniego. W wieku XVIII rozwinęła się w kilkuczęściowy utwór instrumentalny, by przybrać postać utworu orkiestrowego. Jedną z najsłynniejszych serenad, zwaną „Eine kleine Nachtmusik”, skomponował W. A. Mozart. Ten czteroczęściowy utwór na orkiestrę smyczkową stał się wkrótce pewnego rodzaju wzorcem dla innych kompozytorów. W XIX wieku wielu kompozytorów tworzyło „Serenady”, nadal zachwycamy się Serenadami Antona Dvořáka, Edwarda Elgara i Mieczysława Karłowicza. Dzisiaj usłyszymy Serenadę C-dur Czajkowskiego, którą sam kompozytor zaliczał do swoich ulubionych utworów. W utworze tym odnajdziemy wiele przepięknych melodii, a jego brzmienie wciąż zachwyca bogactwem i spoistością.
Béla Bartók (1881-1945) – węgierski kompozytor i pianista. Komponować zaczął już w wieku 9 lat. Pierwszy koncert publiczny Bartoka odnotowano w 1892 roku. Prezentował na nim również swe kompozycje. Zrażony krytyką porzucił kompozycję i zajął się pianistyką. Do komponowania powrócił w 1902 roku. Jego twórczość charakteryzowała się najbardziej zaawansowanymi środkami dźwiękowymi neoromantyzmu i nawiązywała do utworów F. Liszta i R. Straussa, by stopniowo nabierać oryginalnych cech. Patriotyzm Bartóka i jego ambicja stworzenia nowoczesnego stylu narodowego w muzyce węgierskiej skłoniły go do jawnej stylizacji rytmów i motywów popularnych melodii narodowych. Ogromny sukces i sławę na Węgrzech i za granicą przyniósł mu poemat symfoniczny Kossuth. W tym czasie umacniała się pozycja Bartóka jako pianisty, nie tylko w kraju. W 1907 roku został profesorem klasy fortepianu w AM w Budapeszcie. Około 1904 zetknął się z autentyczną, węgierską muzyką chłopską, nieskażoną miejskimi wpływami i zasadniczo różniącą się od popularnych węgierskich melodii, które były wykonywane głównie przez zespoły cygańskie i utożsamiane z folklorem. Odkrycie to wzbudziło w nim nową, wielką pasję rejestrowania, badania i propagowania autentycznej muzyki wsi. Rozpoczął systematyczne wędrówki po kraju z fonografem. Nagrywał najstarsze i najbardziej zapomniane utwory ludowe, obce profesjonalnym schematom opartym na systemie dur-moll. Jako doświadczony zbieracz i autor prac teoretycznych z tego zakresu stał się jednym z najwybitniejszych i najoryginalniejszych twórców współczesnej etnografii muzycznej na świecie. Swoje zainteresowania rozszerzył na folklor słowacki, turecki, arabski. Zbierał informacje na ten temat folkloru rumuńskiego, a wynikiem tej fascynacji były skomponowane w 1915 roku „Tańce rumuńskie” cieszące się powszechnie niesamowitą popularnością, które dzisiaj usłyszymy w aranżacji na saksofon, akordeon i orkiestrę smyczkową.
Wojciech Chałupka(ur. w 1999 roku) – to jeden z najbardziej obiecujących i nagradzanych polskich kompozytorów i saksofonistów młodego pokolenia. Jest laureatem 60 różnych konkursów kompozytorskich i instrumentalnych. Jego utwory wykonywane były m.in. w Złotej Sali Wiedeńskiego Musikverein, Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie, Sali Koncertowej Polskiego Radia im. W Lutosławskiego w Warszawie, NOSPR w Katowicach, ponadto w Londynie, Francji, Tajlandii, Szwajcarii, Chorwacji, Kanadzie i Litwie. Za wybitne osiągnięcia otrzymał czterokrotnie stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jego utwory wykonywały tak znakomite zespoły jak Wiener Jeunesse Orchester. Orkiestra FN w Warszawie, Orkiestra Sinfonia Juventus, Orkiestra Muzyki Nowej. Jako solista występował m in. Z Filharmonia Narodową, Sinfonią Varsovia, Filharmonią Śląską im. H.M. Góreckiego. Jak sam mówi, „w swojej twórczości często poruszam tematy duchowości, religijności. Inspiracji szukam także w folklorze i sztuce, a także w przyrodzie – kocham góry a szczególnie Tatry”.
Program:
Piotr Czajkowski – Serenada na orkiestrę smyczkową C-dur op. 48
Części:
– Andante non troppo – Część pierwsza, jak sam określił kompozytor, to hołd oddany Mozartowi: „jest to umyślne naśladowanie jego maniery i byłbym szczęśliwy, gdyby uznano, że nie jestem zbyt daleki od słynnego wzoru”.
– Valse. Moderato, Tempo di Valse – to przepiękny walc, pełen życia, zmysłowy i porywający. Jest przy tym niezwykle elegancki i wdzięczny.
– Élégie: Larghetto elegiaco – pogodna i radosna serenada, a właściwie Elegia stanowiąca kontrast do pogodnego walca. To jakby poetycka refleksja i dialog wiolonczeli i skrzypiec, dzięki któremu znajdujemy chwilę, aby się zamyślić nad szybko upływającym czasem.
– Finale – z krótkim wstępem Andante opierającym się na burłackiej pieśni, przechodzącym gwałtownie we właściwe końcowe – Allegro con spirito – opartym na tematach rosyjskich melodii ludowych.
Przerwa
Béla Bartók – Rumuńskie Tańce Ludowe (arr. Duo Aliada)
Części:
– Jocul cu bâtă – Allegro Taniec z pałeczką — barwny i żywy,
– Brâul – AllegroTaniec z szarfą — skoczny i pauzujący,
– Pe loc – AndanteW jednym miejscu — łączący prosty puls z egzotycznie brzmiącym tematem,
– Buciumeana – Andante Taniec z Bucium — powolny, oparty na prostym i rzewnym temacie,
– Mărunțel – Allegro Szybki taniec — oparty na dwóch podobnych i radosnych tematach.
Wojciech Chałupka – The Ancient Night
Części:
– Introduction,
– The Rituals of Fire
– The Rituals of Water
– Fern Flower
– Dance
To pięcioczęściowy utwór na saksofon akordeon i orkiestrę smyczkową. Podejmuje tematykę słowiańskiej Nocy Kupały, podczas której odprawiano rytuały mające na celu czczenie ognia, wody, słońca, księżyca, urodzaju, płodności i miłości. Część pierwsza Introductionjest wstępem oraz inauguracją obrzędów tej pradawnej nocy. Pełna jest witalności i dynamizmu. Druga część The Rituals of Fireopisuje gaszenie starego ognia i rozpalanie nowego, tańce wokół ognisk, a także składanie ofiar w postaci zwierząt i ziół. Jest ona niezwykle wirtuozowska, ,,dzika’’ i energiczna oraz utrzymana w niespokojnym charakterze. Kolejna,The Rituals of Water,przedstawia obrzędy wody polegające głównie na puszczaniu przez dziewczęta wianków do rzek, aby przepowiedzieć sobie zamążpójście. Jest spokojna i stanowi kontrast wyrazowy do poprzednich ogniw Pradawnej Nocy. Część ta opisuje miłość. Fern Flower, czyli kwiat paproci opowiada o poszukiwaniach mitycznego perunowego kwiatu (kwiatu paproci), który zakwitał tylko w nocy przesilenia letniego. Miał on przynosić bogactwo, mądrość i szczęście tym, którzy go ujrzą. Czwarte ogniwo dzieła pełne jest różnorodnych barw. Od tajemniczych i mrocznych do wirtuozowskich oraz żartobliwych. The Ancient Night wieńczy finałowy Dance, który przedstawia taniec kończący obrzędy Nocy Kupały. Jest to pełen słowiańskiej energii finał, w którym również usłyszeć można dźwięki pochodu wieńczącego wszystkie ceremonie. Utwór został komponowany został na zamówienie Duo Aliada.
Michał Knot – Vicino
Części:
I – Risveglio
II – Lamento
III – Riunione
Trzyczęściowy utwór skomponowany dla Duo Aliada na saksofon, akordeon i orkiestrę smyczkową.Części utworu łączą się ze sobą Alle attaca, tworząc spójną całość. Kompozytor tak opowiada o tym utworze: „Nazwa tej kompozycji pochodzi od włoskiego słowa oznaczającego bliskość, podkreślając szerokie zastosowanie chromatyki z półtonem, jako elementem zasadniczym. Oprócz formalnych implikacji, tytuł nawiązuje do moich osobistych odczuć dotyczących mentalności bałkańskiej, którą można scharakteryzować zarówno jako „surową” i „ostrą”, jak i głęboko emocjonalną i „łagodną”. Podczas komponowania Vicino moim zamiarem było uchwycenie istoty kontrastujących nastrojów, zachowań i cech kulturowych, które często występują bardzo blisko siebie. Może to być zestawienie elastyczności i kruchości, powściągliwości i ekspresyjności lub emocjonalnej obojętności i głębokiej wrażliwości. Aby przywołać te współistniejące kontrasty, wykorzystałem interakcję dysonansów i tradycyjnie brzmiącej harmonii na tle polirytmicznym”. Vicino został skomponowany w 2023 roku z okazji inauguracyjnej współpracy Duo Aliada i Stuttgarter Kammerorchester. Prawykonanie utworu miało miejsce 3 lutego 2024 roku.
Autorska twórczość zespołu oscyluje głównie wokół muzyki folkloru górali żywieckich, jednakże nie ogranicza się tylko do tego nurtu. W połączeniu z elementami muzyki klasycznej i jazzowej, zespół tworzy nowatorskie kompozycje, które zaskakują swoją świeżością i oryginalnością.
Muzycy prezentują muzykę improwizowaną, opartą na motywach przyśpiewek góralskich – każdy koncert jest zatem NIEPOWTARZALNY, bowiem utwory powstają ,,tu i teraz” – w żadnej odsłonie nie zostaną dokładnie powtórzone.
Wyjątkowy wieczór ,,Cavatina kameralnie” to wydarzenie, podczas którego magia jazzu spotka się z intymną atmosferą folku, etno i klasyki. Tego wieczoru doświadczycie niezrównanej harmonii dźwięków podczas występu renomowanego quintetu jazzowego – 'Niemczycki Jazz Quintet’. Ich muzyka wypełni przestrzeń elegancją i energią, tworząc niezapomniany wieczór dla miłośników wysmakowanych brzmień. Dołącz do naszego wyjątkowego spotkania, gdzie sztuka i talent spotykają się w perfekcyjnej symbiozie, sprawiając, że każdy dźwięk staje się symfonią emocji i inspiracji.
Spotkajmy się już 25.05 o godz. 19:00 w sali kameralnej Cavatina Hall!
Zarządzaj zgodami plików cookie
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.