Georg Friedrich Haendel – Oratorium Mesjasz

W niedzielę 18 września w Cavatina Hall gościła Orkiestra im. G. Ph. Telemanna. W repertuarze zagościł monumentalny utwór „Mesjasz”.

Georg Friedrich Händel „Mesjasz” to jeden z najpopularniejszych utworów całej literatury muzycznej, który przyniósł światową sławę, a upływ czasu tylko potwierdza jego doskonałość. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha.

Utwór wykonali muzycy Orkiestry im. G. Ph. Telemanna grający na instrumentach historycznych, oraz chóry: Pro Arte et Musica i Śląski Chór Kameralny Ad Libitum. W partiach solowych wystąpią Agnieszka Bochenek-Osiecka – sopran, Agata Witek – alt, Michał Borkowski – tenor, Marcin Wolak – bas.

fot. Sandra Szuta

Motyw przewodni wieczoru, kiedy to w Cavatinie Hall w Bielsku-Białej zabrzmi monumentalne oratorium Georga Friedricha Händla „Mesjasz”, brzmi: „Alleluja: dla Pana Boga Wszechmocnie panującego, Alleluja! Królestwo tego świata stało się Królestwem naszego Pana i Chrystusa; i On będzie panował na wieki, Alleluja; Król królów i Pan panów; i będzie panował na wieki, Alleluja!”.

Geneza światowego utworu

„Mesjasz” został skomponowany w 1714 r. i jest najpopularniejszym utworem Händla. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Händel napisał utwór w Irlandii, dokąd wyjechał z Anglii, zniechęcony intrygami wokół jego osoby i dlatego „Mesjasza” napisał w podzięce dla Irlandczyków. Premiera odbyła się w Dublinie 13 kwietnia 1742 r. Kompozycja od razu wzbudziła entuzjazm. Gdy po latach wykonano ją w Londynie, podczas fragmentu „Hallelujah” król Jerzy II powstał na znak zachwytu. W wielu krajach takie zachowanie słuchaczy stało się już tradycją.

Kompozycja nawiązuje do niemal wszystkich świąt religijnych, ale sam Händel preferował prezentowanie swojego dzieła w czasie Wielkanocy. W przepięknych partiach wokalnych usłyszymy zapowiedzi proroków dotyczące narodzenia, ukrzyżowania, zmartwychwstania i wniebowstąpienia Chrystusa oraz obietnicę odkupienia ludzkości.

Zespół Kameralistów Pro Arte et Musica
Przygotowanie chóru: Maria Zuber
Śląski Chór Kameralny Ad Libitum
Przygotowanie chóru: Izabella Zielecka-Panek
Prowadzenie koncertu: Piotr Sadowski, Maria Zuber, Izabella Zielecka-Panek

Zapraszamy po więcej wydarzeń dostępnych w naszym repertuarze i na Facebooku.

Zobacz także