Georg Friedrich Haendel – Oratorium Mesjasz
W niedzielę 18 września w Cavatina Hall gościła Orkiestra im. G. Ph. Telemanna. W repertuarze zagościł monumentalny utwór „Mesjasz”.
Georg Friedrich Händel „Mesjasz” to jeden z najpopularniejszych utworów całej literatury muzycznej, który przyniósł światową sławę, a upływ czasu tylko potwierdza jego doskonałość. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha.
Utwór wykonali muzycy Orkiestry im. G. Ph. Telemanna grający na instrumentach historycznych, oraz chóry: Pro Arte et Musica i Śląski Chór Kameralny Ad Libitum. W partiach solowych wystąpią Agnieszka Bochenek-Osiecka – sopran, Agata Witek – alt, Michał Borkowski – tenor, Marcin Wolak – bas.


















fot. Sandra Szuta
Motyw przewodni wieczoru, kiedy to w Cavatinie Hall w Bielsku-Białej zabrzmi monumentalne oratorium Georga Friedricha Händla „Mesjasz”, brzmi: „Alleluja: dla Pana Boga Wszechmocnie panującego, Alleluja! Królestwo tego świata stało się Królestwem naszego Pana i Chrystusa; i On będzie panował na wieki, Alleluja; Król królów i Pan panów; i będzie panował na wieki, Alleluja!”.
Geneza światowego utworu
„Mesjasz” został skomponowany w 1714 r. i jest najpopularniejszym utworem Händla. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Händel napisał utwór w Irlandii, dokąd wyjechał z Anglii, zniechęcony intrygami wokół jego osoby i dlatego „Mesjasza” napisał w podzięce dla Irlandczyków. Premiera odbyła się w Dublinie 13 kwietnia 1742 r. Kompozycja od razu wzbudziła entuzjazm. Gdy po latach wykonano ją w Londynie, podczas fragmentu „Hallelujah” król Jerzy II powstał na znak zachwytu. W wielu krajach takie zachowanie słuchaczy stało się już tradycją.
Kompozycja nawiązuje do niemal wszystkich świąt religijnych, ale sam Händel preferował prezentowanie swojego dzieła w czasie Wielkanocy. W przepięknych partiach wokalnych usłyszymy zapowiedzi proroków dotyczące narodzenia, ukrzyżowania, zmartwychwstania i wniebowstąpienia Chrystusa oraz obietnicę odkupienia ludzkości.
Zespół Kameralistów Pro Arte et Musica
Przygotowanie chóru: Maria Zuber
Śląski Chór Kameralny Ad Libitum
Przygotowanie chóru: Izabella Zielecka-Panek
Prowadzenie koncertu: Piotr Sadowski, Maria Zuber, Izabella Zielecka-Panek
Zapraszamy po więcej wydarzeń dostępnych w naszym repertuarze i na Facebooku.
Zobacz także
-
Jakub Józef Orliński: święto baroku w Cavatinie Kliknij, aby przeczytać
Jakub Józef Orliński, najwybitniejszy polski kontratenor wraz z przyjaciółmi, pasjonatami muzyki barokowej ten koncert poświęcił dwóm genialnym przedstawicielom włoskiego i niemieckiego baroku – Vivaldiemu i Haendlowi. Korzystając z tej okazji możemy dostrzec różnicę w lekkości stylu włoskiego Vivaldiego i syntezy trzech elementów narodowych: włoskiego, niemieckiego i angielskiego w twórczości Haendla. Pełna ciepła włoskiego słońca twórczość […]
więcej -
Niezapomniany koncert skrzypcowy Meruert Karmenovej! Kliknij, aby przeczytać
Zapraszamy na finał cyklu Laureaci Konkursu Wieniawskiego w Cavatina Hall, w którym wystąpi Meruert Karmenova. Pochodzącej z Kazachstanu skrzypaczce towarzyszyć będzie ukraińska pianistka Christia Hudziy. Meruert Karmenova – niezwykle utalentowana skrzypaczka z Kazachstanu. Jej koncerty skrzypcowe dostarczają nie tylko estetycznej przyjemności, ale także głębokich emocji i inspiracji. Swoją techniką i ekspresją artystyczną zdobyła międzynarodowe uznanie. […]
więcej -
Porywający wirtuoz gitary akustycznej w Cavatina Hall Kliknij, aby przeczytać
Jesse Cook – kompozytor, mistrz gitary akustycznej i drugi na świecie najlepszy gitarzysta flamenco według magazynu „Acoustic Guitar” rusza w światową trasę koncertową promującą najnowszą płytę „Libre”. Artysta odwiedzi Kanadę, Wielką Brytanię, Francję, Stany Zjednoczone oraz Polskę, gdzie w maju zagra dwa koncerty. Już 13 maja wystąpi w Cavatina Hall w Bielsku-Białej! W trakcie ponad […]
więcej