Georg Friedrich Haendel – Oratorium Mesjasz
W niedzielę 18 września w Cavatina Hall gościła Orkiestra im. G. Ph. Telemanna. W repertuarze zagościł monumentalny utwór „Mesjasz”.
Georg Friedrich Händel „Mesjasz” to jeden z najpopularniejszych utworów całej literatury muzycznej, który przyniósł światową sławę, a upływ czasu tylko potwierdza jego doskonałość. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha.
Utwór wykonali muzycy Orkiestry im. G. Ph. Telemanna grający na instrumentach historycznych, oraz chóry: Pro Arte et Musica i Śląski Chór Kameralny Ad Libitum. W partiach solowych wystąpią Agnieszka Bochenek-Osiecka – sopran, Agata Witek – alt, Michał Borkowski – tenor, Marcin Wolak – bas.


















fot. Sandra Szuta
Motyw przewodni wieczoru, kiedy to w Cavatinie Hall w Bielsku-Białej zabrzmi monumentalne oratorium Georga Friedricha Händla „Mesjasz”, brzmi: „Alleluja: dla Pana Boga Wszechmocnie panującego, Alleluja! Królestwo tego świata stało się Królestwem naszego Pana i Chrystusa; i On będzie panował na wieki, Alleluja; Król królów i Pan panów; i będzie panował na wieki, Alleluja!”.
Geneza światowego utworu
„Mesjasz” został skomponowany w 1714 r. i jest najpopularniejszym utworem Händla. Przez znawców stawiany jest na równi z „Pasją św. Mateusza” Jana Sebastiana Bacha. Händel napisał utwór w Irlandii, dokąd wyjechał z Anglii, zniechęcony intrygami wokół jego osoby i dlatego „Mesjasza” napisał w podzięce dla Irlandczyków. Premiera odbyła się w Dublinie 13 kwietnia 1742 r. Kompozycja od razu wzbudziła entuzjazm. Gdy po latach wykonano ją w Londynie, podczas fragmentu „Hallelujah” król Jerzy II powstał na znak zachwytu. W wielu krajach takie zachowanie słuchaczy stało się już tradycją.
Kompozycja nawiązuje do niemal wszystkich świąt religijnych, ale sam Händel preferował prezentowanie swojego dzieła w czasie Wielkanocy. W przepięknych partiach wokalnych usłyszymy zapowiedzi proroków dotyczące narodzenia, ukrzyżowania, zmartwychwstania i wniebowstąpienia Chrystusa oraz obietnicę odkupienia ludzkości.
Zespół Kameralistów Pro Arte et Musica
Przygotowanie chóru: Maria Zuber
Śląski Chór Kameralny Ad Libitum
Przygotowanie chóru: Izabella Zielecka-Panek
Prowadzenie koncertu: Piotr Sadowski, Maria Zuber, Izabella Zielecka-Panek
Zapraszamy po więcej wydarzeń dostępnych w naszym repertuarze i na Facebooku.
Zobacz także
-
Basia Trzetrzelewska Kliknij, aby przeczytać
Zapraszamy do przeczytania relacji z koncertu Basi Trzetrzelewskiej tutaj, oraz do obejrzenia relacji wideo:
więcej -
Moniuszko z 1000 i Jednej Nocy” Zespół Marii Pomianowskiej Kliknij, aby przeczytać
Moniuszko z 1000 i jednej nocy to próba przeniesienia muzyki wybitnego polskiego kompozytora w świat dźwiękowej fantastyki. To podróż wyobraźni, której osią są wybrane dzieła Stanisława Moniuszki. Opracowania mają na celu zestawienie muzyki polskiego kompozytora z melodiami z różnych stron świata – Afryki, Indii, Chin, Korei czy Japonii.
więcej -
Basia Trzetrzelewska Kliknij, aby przeczytać
Basia to bez wątpienia jedna z najsłynniejszych polskich wokalistek, jedna z niewielu które odniosły wielki międzynarodowy sukces. Publiczność na całym świecie doceniła jej unikatowy głos w połączeniu z ciepłymi latynoskimi melodiami i jazzem.
więcej