Rozwiązania techniczne

Sala koncertowa & Studio Nagrań Cavatina Hall

Cavatina Hall jest absolutnie wzorcowa pod względem akustyki oraz technologii i ma szansę stać się jednym z najważniejszych ośrodków kulturalnych południowej Polski. Najnowocześniejsze technologie sceniczne i audiowizualne do Cavatina Hall, od mikrofonów przez śledzenie dźwiękiem i światłem, po system informacji wizualnej. Systemy te złączono w rozbudowaną sieć cyfrowo-analogową, która jest pierwsza na świecie tej klasy sala koncertowa z technologią dźwięku imersyjnego L-ISA Immersive Hyperreal Sound L-Acoustics. 

Technologia L-ISA to przełom w nagłaśnianiu.

Ponad 90% widowni w sweet spocie, czyli nieistotne gdzie widz usiądzie, jego słuch lokalizuje artystę lub instrument zgodnie z jego rzeczywistym miejscem, a nie jak dotychczas z głośnika bliżej którego miał fotel. Słuchacz jest najważniejszy dlatego zaprojektowana sala koncertowa, nie traci kameralnego klimatu, widz z każdego miejsca dobrze widzi artystę i ma szansę nawiązania z nim niemal intymnego kontaktu.

Każdy materiał, liczne ustroje drewniane, zautomatyzowane kotary, a nawet fotele nie są dziełem przypadku, lecz były świadomie zaprojektowane. Tego konsekwentnym uzupełnieniem był wybór nagłośnienia w technologii dźwięku immersyjnego L-ISA. 

Cavatina Hall jest jedną z największych instalacji L-ISA w Europie, zapewniając najwyższą wierność dźwięku. Łącznie zastosowano aż 141 urządzeń głośnikowych marki L-Acoustics, które tworzą pełny system L-ISA działający w obszarze 360 stopni. 

Pozwala to na pełną immersję publiczności, czyli zachowanie przestrzenności dźwięku i zgodność z obrazem dla każdego miejsca na publiczności.

Każde z siedmiu gron składa się z sześciu zestawów szerokopasmowych i jednego niskotonowego. Najniższe częstotliwości uzupełniają osiem podwieszanych zestawów subniskotonowych zawieszonych nad widownią w układzie end-fired. 

Wygląd systemu nagłośnieniowego, zbudowanego z niskoprofilowych modułów głośnikowych wspierają zestawy Kiva II.

Pierwsze rzędy widowni wspiera frontfill złożony z ośmiu miniaturowych zestawów koaksjalnych, dogłośniona jest też strefa widowni pod balkonem. 

Dodatkowe zestawy szerokopasmowe umieszczono wokół widowni, na ścianach bocznych i tylnej: po 12 na każdym z dwóch poziomów balkonu. 

Kolejne cztery takie same zestawy zwieszono z sufitu dla uzupełnienia dźwięku elewacyjnego. 

Śledzenie dźwiękiem to jeden z wielu naszych atutów

Ważnym uzupełnieniem dźwięku immersyjnego jest system trackingu obiektów. Pozwala on na śledzenie muzyków, aktorów czy prelegentów na scenie i naśladowanie ich ruchów przez system nagłośnieniowy oraz podążanie przez urządzenia oświetleniowe.

Co więcej, dzięki temu systemowi można także zautomatyzować ruchy scenografii, a nawet samoczynnie wyzwalać multimedia pod wpływem ruchu scenicznego.

Jest to unikatowe rozwiązanie na skalę ogólnopolską. Sercem systemu jest procesor Stagetracker Core marki TTA, który poprzez system anten może komunikować się z nadajnikami systemu. Reżyser wydarzenia dysponuje 32 nadajnikami Stagetracker Tag, które może przypisać każdemu z muzyków czy aktorów. Cavatina Hall to pierwsza w Polsce sala koncertowa, która może w pełni korzystać z kształtowania przestrzeni brzmieniowej w L-ISA przy użyciu systemu śledzenia dźwiękiem. 


Niezwykła sieć audio

Projekt technologii zakładał maksymalną elastyczność sygnałów, a także ich dowolnego konwertowania. Dlatego do każdego miejsca zostały doprowadzone zarówno kable analogowe, jak i cyfrowe w różnych formatach.

Zamontowano łącznie 43 przyłącza sygnałowe, rozmieszczone w przestrzeni sceny, m.in. na widowni i zasceniu, w holu wejściowym i studiu, na plafonie oraz mostach oświetleniowych, a także na patio umieszczonym na dachu (dla realizacji koncertów zewnętrznych) i w garażu podziemnym (dla wozów transmisyjnych).

W każdym z tych przyłączy znajdują się wejścia analogowei cyfrowe. W przypadku tych ostatnich, do dyspozycji są wejścia koncentryczne, optyczne oraz wejścia typu CAT w kategorii 6A.

Wszystkie sygnały z przyłączy trafiają do amplifikatorni, gdzie mogą być dowolnie krosowane. Pomiędzy wszystkimi stanowiskami FOH a stanowiskami dla mikserów monitorowych są dodatkowo zrealizowane bezpośrednie połączenia skrętkowe, umożliwiające spięcie konsolet w pętlę. Łącznie daje to możliwość podpięcia każdej konsolety, jaka tylko przyjdzie do głowy realizatorom.

Niezawodna komunikacja nie odbędzie się bez systemów wspomagających.

Tak złożony organizm, jakim jest sala koncertowa, musi mieć systemy komunikacji wewnętrznej, które umożliwią sprawne przekazywanie informacji niekoniecznie przeznaczonych dla publiczności.

Służący do tego celu system interkomowy oparty jest na urządzeniach RTS, Bosch, Electro-Voice i Dynacord – w tym 107 głośników rozgłoszeniowych pracujących w sieci 100-woltowej.

24 pulpity interkomowe zainstalowane są w newralgicznych miejscach jak amplifikatornia, kabina oświetleniowa, kabina kinotechniczna, stanowiska pracy realizatorów dźwięku, jak i w innych, np. w kasie, gabinecie dyrektora, w holu wejściowym czy na foyer. 

Natomiast podgląd akcji scenicznej, pomagający w produkcji wydarzeń, opiera się na 12 kamerach SDI.

Są to urządzenia wideo firmy Blackmagic oraz siedem monitorów podglądu, w tym dwóch wbudowanych w szafie rackowej na stanowisku inspicjenta oraz pięciu zainstalowanych w pomieszczeniach technicznych. 

Magia oświetlenia i mechaniki sceny

System oświetleniowy sali koncertowej oraz mechanika sceny sterowana jest z konsolety oświetleniowej marki ChamSys, a bezprzewodową transmisję sygnałów sterujących DMX zapewnia mobilny system City Theatrical Show.

W skład systemu wchodzą reflektory oświetlenia orkiestry oraz urządzenia efektowe, w tym 60 reflektorów PAR, 42 PC-ty, 42 reflektory profilowe i 96 lamp efektowych.

Nie zabrakło też reflektorów prowadzących Spotlight Vedette. Podobnie jak z nagłośnieniem, obiekt dysponuje również mobilnym systemem oświetleniowym do obsługi wydarzeń w innych lokalizacjach niż sala koncertowa, składającym się z 22 LEDowych reflektorów PAR, mobilnej rozdzielnicy zasilania i sterującego tym wszystkim mobilnego sterownika oświetleniowego ChamSys.

Mechanika sceny to m.in. 12 ruchomych sztankietów –  siedem dla urządzeń oświetleniowych i pięć dla głośnikowych – poruszanych przez 18 wciągarek linowych.

Podium dla artystów posiada również trzy ruchome podesty, sterowane automatycznie z pulpitu sterowniczego. Taki układ pozwala na dostosowanie kształtu sceny do wymagań danej produkcji.

Na przykład zespół może wystąpić na płaskiej estradzie, zaś gdy show obejmuje chór, śpiewacy mogą stać na trzech poziomach i nie wymaga to dodawania żadnych konstrukcji scenicznych, a jedynie wysunięcia podestów przy pomocy przycisku na ekranie sterującym.

Podobne możliwości sterowania ma także ogromny ekran kinowy. 

Kino w Cavtina Hall! …czyli trochę o kinotechnice.

Cavatina Hall posiada jeden z największych ekranów w Polsce i system kinowy, złożony z najwyższej jakości projektora 4K o jasności 35 tysięcy lumenów wraz z optyką i serwer kinowy, z procesorem dźwięku kinowego Dolby oraz zwijany ekran kinowy o powierzchni 102 metrów kwadratowych.

Jego ruchem steruje dedykowane rozwiązanie Garriets i warto dodać, że spuszczanie ekranu odbywa się bezgłośnie i szybko. Dodatkowo Cavatina Hall dysponuje również odtwarzaczem Blu-ray 4K i procesorem wizyjnym ze skalerem. Możliwości sali w zakresie kinotechniki, jak i każdego innego rodzaju technologii scenicznych, są zatem imponujące.

Studio nagrań i Sala kameralna

Cavatina Studio to miejsce, w którym dźwięk i muzyka zyskują pełen wymiar. To miejsce, na które składa się zespół przestronnych, zróżnicowanych akustycznie pomieszczeń do rejestracji dźwięku; komfortowa, wyposażona w najbardziej zaawansowane rozwiązania technologicznie reżyserka oraz jeden z największych w tej części Europy live-room o powierzchni prawie 130 m2 z niezapomnianym widokiem na pobliskie Beskidy.

Studio dysponuje zarówno najwyższej klasy instrumentami, jak i mikrofonami oraz sprzętem nagrywającym i odsłuchowym. Do studia przylega sala kameralna, w której można wykorzystać najwyższej klasy mobilny system nagłośnieniowy oparty na rozwiązaniu L-Acoustics Syva, konsolecie Yamaha i mikrofonach Mipro.

Sala kameralna i studio nagrań są cennym uzupełnieniem sali koncertowej dlatego zadbano o to, by przestrzenie koncertowe i studyjne nie funkcjonowały osobno, lecz były koherentnym środowiskiem kulturalnym.

Studio jest połączone z salą koncertową tak, by móc przechwycić wszystkie sygnały pochodzące ze sceny zarówno na cele streamingu, jak i rejestracji.

Sesje nagraniowe mogą się odbywać nie tylko w obrębie naszego studia nagrań, ale także na głównej sali koncertowej, z której sygnały zbiegają się tutaj w reżyserce.

Takie poprowadzenie sygnałów jest unikatowym rozwiązaniem i sprawia, że możliwości Cavatina Hall są ogromne nie tylko pod względem artystycznym, ale i biznesowym.

Jak nie przegapić koncertu? – System informacji audiowizualnej

Cavatina Hall posiada rozwiązanie technologiczne na wyświetlanie treści informacyjnych dla słuchaczy koncertu, zanim wejdą oni na salę koncertową, ale także na sprzedawanie powierzchni reklamowej.

W holu na każdym piętrze umieszczone są monitory wysokiej rozdzielczości, które pracują w centralnie zarządzanej sieci Digital Signage w jednym ekosystemie. Składa się ona z 10 ekranów marki Sony, umieszczonych w wielu miejscach foyer, oraz 10 odtwarzaczy treści informacyjnych firmy BrightSign. 

Cavatina Hall w liczbach
  • 141 urządzeń głośnikowych od L-Acoustics
  • 108 kW mocy od L-Acoustics
  • 42 zestawy głośnikowe KIVA II od L-Acoustics
  • 36 zestawów X8 od L-Acoustics
  • 25 wzmacniaczy mocy od L-Acoustics 28 kanałów efektowych
  • 17 zestawów miniaturowych 5XT od L-Acoustics
  • 7 zestawów basowych SM15m od L-Acoustics
  • 4 subbasy KS28 od L-Acoustics
  • 2 procesory L-ISA od L-Acoustics
  • 35000 lumenów projektora
  • 9000 mkw powierzchni biurowo-usługowej
  • 1120 sygnałów cyfrowych od Auvitran
  • 989 miejsc w sali koncertowej
  • 613 mkw powierzchni tarasów
  • 224 miejsca parkingowe
  • 110 lamp efektowych
  • 107 głośników 100V od Bosch i Electro-Voice
  • 102 mkw ekranu projekcyjnego 
  • 96 mikrofonowych kanałów wejściowych od Optocore
  • 96 kanałów analogowego splittera audio od Klotz
  • 60 reflektorów PAR
  • 43 przyłącza sygnałowe na scenie
  • 40 km przewodów
  • 25 kanałów dogłośnieniowych
  • 24 pulpity interkomowe od RTS
  • 24 kanały mikrofonów bezprzewodowych od Wisycom
  • 23 kanały monitorowe
  • 18 wciągarek łańcuchowych
  • 16 obiektów śledzonych przez system trackingu
  • 12 ruchomych sztankietów
  • 12 kamer podglądu akcji scenicznej
  • 10 monitorów Digital Signage
  • 8 stref rozgłoszeniowych
  • 7 gron głośnikowych
  • 6 szaf teletechnicznych
  • 6 kondygnacji naziemnych
  • 4 stanowiska FOH
  • 1 kondygnacja podziemna
  • 1 integrator – AudioPlus