25. Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej

sobota18:00

Sala główna

kup biletotwiera się w nowym oknie

Sala główna

Dodatkowe informacje:

Nie ma możliwości dokonania w jednej transakcji zakupu biletu na koncert Cavatina Hall oryginals razem z biletem na koncert zewnętrznego organizatora z jego NIP.

Wykonawcami koncertu jest Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Jean-Luc Tinguad – dyrygent oraz pianista Kyohei Sorita.

Już po pierwszych taktach słychać, że założona w 2003 roku Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa składa się z najbardziej uzdolnionych młodych talentów muzycznych w Polsce. Annika Senger/ Online Musik Magazine 

(…) niezwykła energia bije od tego zespołu! [.] fenomenalne światowe brzmienie i muzykalność. Ten zespół gra, jakby grał o wszystko. Anna Woźniakowska, Polska Muza 2017

Jeden z czołowych polskich zespołów symfonicznych młodego pokolenia. Tworzą go najwybitniejsi studenci i absolwenci europejskich wyższych szkół muzycznych, m.in. Akademii Muzycznej w Krakowie, Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, Hochschule für Musik w Karlsruhe, Royal Music Conservatoire w Brukseli, Conservatoire International de Musique w Paryżu i Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu. Zespół rozpoczął działalność w 2003 roku, tuż po sukcesach na 53. festiwalu Jünger Künstler Bayreuth. 

W 2005 roku, za sprawą Elżbiety Pendereckiej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zadebiutowała podczas IX Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, gromadząc wyśmienite recenzje oraz otrzymując wiele zaproszeń do udziału w prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą. 

Współpraca na najwyższym poziomie

Orkiestra nagrała dotychczas 20 płyt, m.in. dla wytwórni DUX Poland, Centaur Records USA, Le Foxx Music oraz Universal Music. Podpisała również kontrakt z renomowaną oficyną wydawniczą EMI London KPM. Z równie wielkim sukcesem jak po partytury muzyki klasycznej, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej sięga po przeboje muzyki rozrywkowej czy filmowej. Na koncie ma nagrania ścieżek dźwiękowych dla takich gigantów, jak Warner Bros czy Monolith, współpracę z kompozytorami Hansem Zimmerem, Elliotem Goldenthalem, Michałem Lorencem i Janem A. P. Kaczmarkiem, a także rejestrację niezwykle popularnego albumu Siedem Pieśni Marii (Universal Music Polska), który w błyskawicznym tempie zyskał status platynowej płyty, sprzedając się w nakładzie przekraczającym 300 tysięcy egzemplarzy. 

W marcu 2018 r. nakładem wytwórni Universal ukazał się album Waves of My Life z muzyką emirackiego twórcy Ihaba Darwisha. Koncertowa premiera z udziałem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i samego kompozytora miała miejsce na słynnym Abu Dhabi Music Festival.

Artystyczną i organizacyjną pieczę nad zespołem pełni od samego początku jej założyciel Marcin Klejdysz. Od listopada 2013 roku, na zaproszenie artystów Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, funkcję pierwszego dyrygenta sprawuje maestro Jacek Kaspszyk, a od 2019 r. pierwszym gościnnym dyrygentem jest Jean-Luc Tingaud.

Wysoką klasę orkiestry potwierdza również współpraca z największymi autorytetami sztuki dyrygenckiej, kompozytorami i solistami, wśród których znaleźli się – Krzysztof Penderecki, Jean-Luc Tingaud, Gabriel Chmura, Michał Dworzyński, Wolfgang Seeliger, Andreas Spering, Łukasz Borowicz, Cristiano Vasquez, Michał Klauza, Piotr Sułkowski, Paweł Przytocki, Steven Isserlis, Kaja Danczowska, Krzysztof Jabłoński, Aleksandra Kurzak, Łukasz Długosz, Gautier Capuçon, Małgorzata Walewska, Aleksander Kobrin, Kolja Blacher, Wibi Soerjadi, Thomas Quasthoff, Konstantin Scherbakov, Ingolf Wunder, Christian Lindberg, Oystein Baadsvik, Kevin Kenner, Bartosz Koziak, So-Ock Kim, Edita Gruberova, Iwona Sobotka, Rafał Bartmiński; a także triumfatorzy i uczestnicy XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie: Charles Richard-Hamelin, Szymon Nehring, Dmitry Shishkin, Krzysztof Książek. 

Zdumiewające miejsca koncertów

Zespół gościł na słynnych scenach koncertowych Europy i świata, w tym: Alte Oper Frankfurt, wiedeńskiej Musikverein, Great Hall of People w Pekinie, Xinhai Concert Hall, Sanat Concert Hall w Stambule, Emirates Palace w Abu Dhabi czy Konzerthaus w Berlinie. 

Regularnie występuje na Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena Warszawie, Festiwalu Muzyki Polskiej w Moskwie, Last Night of the Proms in Cracow, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym Chopin i jego Europa w Warszawie, a także Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego w 2014 r. miał zaszczyt uświetnić spektakularną Międzynarodową Galę 100-lecia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP). 

Orkiestra daje cykliczne koncerty z Chórem Koncertowym Darmstadt, dla którego od 2011 roku pełni rolę zespołu rezydującego. Przykłada także ogromną wagę do edukacji najmłodszych melomanów. Przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz lokalnych samorządów orkiestra zrealizowała kilkadziesiąt koncertów w cyklach: Bolek i Lolek symfonicznie, Bajkowe melodie, Ptasie plotki, czyli rzecz o muzyce

Na zaproszenie Krakowskiego Biura Festiwalowego orkiestra zainaugurowała otwarcie hali Tauron Areny dla 16 tysięcy najmłodszych widzów w produkcji Pixar in concert. Od 2010 roku realizuje również autorski cykl koncertowy Jeszcze polska muzyka… promujący zapomniane skarby muzyki polskiej. 

W ubiegłym roku OAB zrealizowała spektakularne nagrania dla studia Marvel oraz Netflix. Na zamówienie orkiestry III Symfonię na sopran i orkiestrę do poezji Barbary Sadowskiej skomponował zdobywca Oskara – Elliot Goldenthal. Światowa prapremiera odbyła się w Krakowie 15 grudnia 2021 r.

Jean-Luc Tingaud – dyrygent orkiestry

Pierwszy gościnny dyrygent Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Po ukończeniu studiów pianistycznych i dyrygentury w paryskim Konserwatorium Narodowym Muzyki i Tańca (Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris) Jean-Luc Tingaud został wybrany przez Manuela Rosenthala na swojego asystenta. Rosenthal, uczeń samego Maurice’a Ravela, wywarł ogromny wpływ formacyjny na swojego asystenta, zaszczepił w młodym człowieku pasję do muzyki francuskiej.

Orkiestra Akademii Beethovenowskiej - 25. Festiwal Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej

Opera była zawsze jednym z głównych zainteresowań Jean-Luca Tingauda. Od 2001 roku jest na stałe związany z festiwalem w Wexford jako gościnny dyrygent, gdzie kierował wykonaniem m.in. Sapho Masseneta, Penylopy Fauré i Le Roi malgré lui Chabriera.

Wśród innych projektów, jakie zrealizował do tej pory, warto wymienić: Romeo i Julię Berlioza w Teatro Nacional de Sao Carlos w Lizbonie, Wertera na Festival della Valle d’Itria w Martina Franca, Potępienie Fausta w Reims, Peleas i Melisanda oraz Carmen w Operze w Toulon, Oblężenie Koryntu na Rossini Festival w Wildbad, Fausta Gounoda na Festiwalu Opery Macerata, Dokręcanie śruby Brittena w Operze w Lille, Godzinę hiszpańską Ravela wraz z l’Atelier Lyrique Narodowej Opery Paryskiej, Dialogi karmelitek, Madame Butterfly i La Bohème w Operze w Pittsburghu, Peleasa i Melisandę w Praskim Teatrze Narodowym, Poławiaczy pereł dla English National Opera, Romeo i Julię w Arena di Verona, Córkę pułku dla Teatro Real w Madrycie, Uprowadzenie z seraju Mozarta dla The Grange Festiwal i Carmen w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio.

Światowe nagrania

 Jego dyskografia obejmuje opery Sapho nagraną w Wexford (Fonè), Werter nagraną w Martina Franca (Dynamic), La Voix humaine nagraną w Compiègne (DVD) oraz Oblężenie Koryntu (Naxos) nagraną w Bad Wildbad. Ostatnio rozpoczął serię nagrań muzyki symfonicznej dla Naxos, w tym muzyki Dukasa (Uczeń czarnoksiężnika, La Péri i Symfonia C), Bizeta (Roma, Patrie, Jeux d’enfants itp.) i Poulenca (Les Biches, Sinfonietta i Les Animaux modèles) z Narodową Orkiestrą Symfoniczną RTÉ w Dublinie oraz muzykę skomponowaną przez d’Indiego (w tym jego II Symfonię), Césara Francka (wiersze symfoniczne z całą Psyché) i Masseneta (w tym jego jedyną poemat symfoniczny Visions) z Królewską Szkocką Orkiestrą Narodową.

W 2004 roku zadebiutował w Londynie w Barbican, dyrygując English Chamber Orchestra z solistami: Joshuą Bellem i Stevenem Isserlisem. Inne orkiestry, z którymi współpracował, to m.in. Royal Philharmonic Orchestra, Ulster Orchestra, Royal Scottish National Orchestra, Bournemouth Symphony Orchestra, Orchestra Filarmonica Arturo Toscanini, Orkiestra Teatro Carlo Felice w Genui, Orkiestra Teatro Massimo w Palermo, Filharmonii Warszawskiej i Krakowskiej, Orchestre National des Pays de la Loire, Orchestre National de Lyon i Tokyo Philharmonic Orchestra, a ostatnio został mianowany pierwszym gościnnym dyrygentem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej w Krakowie.

Jego ostatnie występy to m.in. kierowanie wykonaniem opery Fernand Cortez Spontiniego w Maggio Musicale Fiorentino oraz L’ange Nisida Donizettiego na Festiwalu Operowym Donizettiego w Bergamo, który otrzymał nagrodę specjalną jury – Premio Franco Abbiati, najbardziej prestiżowych włoskich nagród w muzyce klasycznej.

Plany Jean-Luc Tingauda na przyszłość obejmują nagrania muzyki Fauré, Césara Francka i Chaussona, Lakmé w National Center for the Performing Arts w Pekinie oraz debiut z Orkiestrą Symfoniczną NHK w Tokio.

Kyohei Sorita – pianista

Zdobywca II nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym in. F. Chopina (Warszawa, 2021). Kyohei Sorita urodził się 1 września 1994 r. w Tokio. Studiuje obecnie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Piotra Palecznego. Wcześniej kształcił się w Moskiewskim Konserwatorium Państwowym im. Czajkowskiego u Mikhaila Voskresensky’ego. Współpracował z takimi zespołami, jak: Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Orkiestra Teatru Maryjskiego w Petersburgu, Orchestra Sinfonica Nazionale Rai z Turynu, NHK Symphony Orchestra z Tokio, Rosyjska Orkiestra Narodowa z Moskwy czy Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jest laureatem I miejsca i nagrody publiczności na Japońskim Konkursie Muzycznym w 2012 r. oraz I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym i Orkiestrowym w Cantu we Włoszech w 2013 r. W 2020 r. zadebiutował w Großer Musikvereinssaal w Wiedniu.

PROGRAM:

Michał Kleofas Ogiński – Polonezy w instrumentacji Romana Palestra Ignacy
Feliks Dobrzyński – I Symfonia B-dur op.11 Fryderyk Chopin – Koncert
fortepianowy f-moll op. 21

WYKONAWCY:

Kyohei Sorita (laureat II nagrody ex aequo XVIII Międzynarodowego Konkursu
Pianistycznego im. F. Chopina 2020) Orkiestra Akademii Beethovenowskiej Jean
Luc Tingaud – dyrygent

Nie zwlekaj i kup bilet już teraz.

Zobacz także

Indialucia

Sala główna

Arianna Savall

Sala główna

Kabaret Moralnego Niepokoju – „Za długo Panowie byli grzeczni”

Sala główna

GLENN MILLER ORCHESTRA

GLENN MILLER ORCHESTRA

Sala główna

Bach to the Future

Sala główna

Maciej Obara Quartet, Gard Nilssen Acoustic Unity

Sala główna