ZADUSZKI JAZZOWE

poniedziałek19:00

Sala główna

kup biletotwiera się w nowym oknie

Cena: 80, 100, 120 zł

Sala główna

Czas trwania: 2,5h

1 CZĘŚĆ: MATUSZ SMOCZYŃSKI & DOMINIK WANIA

Klasyka i improwizacja na skrzypce i fortepian. Jeden z najoryginalniejszych duetów – Mateusz Smoczyński i Dominik Wania po raz pierwszy na żywo w Cavatina Hall.

Mateusz Smoczyński i Dominik Wania są artystami, których jazzowej publiczności w Polsce i na świecie nie trzeba przedstawiać. Obok klasycznego wykształcenia muzycznego, łączy ich pasja do muzyki poważnej, fantastyczne umiejętności improwizacyjne oraz konsekwencja w podążaniu własnymi, zupełnie nieoczywistymi ścieżkami twórczymi.

Smoczyński i Wania wielokrotnie spotykali się na scenie, w trakcie nagrań czy na koncertach online w różnych konfiguracjach, jednak to właśnie przed publicznością Cavatina Hall wystąpią po raz pierwszy na żywo jako duet.

Na program koncertu złożyły się kompozycje wielkich mistrzów jazzu, którymi inspirują się Smoczyński i Wania – Zbigniewa Seiferta i Tomasza Stańki (obydwaj artyści mieli okazję z nim współpracować), a także fragment utworu Road Movies Johna Adamsa, uważanego za jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów. Co ciekawe, to właśnie pod wpływem tego amerykańskiego minimalisty Mateusz Smoczyński zainteresował się komponowaniem na orkiestrę symfoniczną – tak powstały jego entuzjastycznie przyjęte przez słuchaczy koncerty skrzypcowe Adam’s Apple, 2PiX oraz Fallen Angel.

Jak zawsze w przypadku Smoczyńskiego i Wani jazz będzie przenikał się z klasyką, wirtuozeria z kontemplacją, a niezwykle ważną rolę, oprócz oryginalnych utworów, odgrywać będzie improwizacja.

Wykonawcy:

Mateusz Smoczyński – skrzypce, skrzypce barytonowe
Dominik Wania – fortepian

W programie:

John Adams, Zbigniew Seifert, Tomasz Stańko i in.

2 CZĘŚĆ: PIOTR SCHMIDT INTERNATIONAL SEXTET – KOMEDA NIEZNANY 1967″

24 czerwca nakładem wydawnictwa SJRecords przy współpracy z niemieckim O-Tone Music odbyła się premiera najnowszej płyty Piotra Schmidta – Komeda Unknown 1967.

Z nowym zespołem Piotr Schmidt International Sextet tym razem wybitny polski trębacz opracował niedawno odnalezione w Bibliotece Narodowej przez Krzysztofa Balkiewicza utwory Komedy z 1967 roku.

31 października przy okazji koncertu w Cavatina Hall odbędzie się premiera wersji winylowej albumu. Będzie to czwarta płyta artysty wydana na winylu. Więcej na www.sjrecords.eu

Skład zespołu:

Piotr Schmidt – trąbka
Kęstutis Vaiginis – saksofony
David Dorużka – gitara
Paweł Tomaszewski – fortepian
Michał Barański – kontrabas
Sebastian Kuchczyński – perkusja

Program drugiej części koncertu:

01 – Jonah – Komeda Nieznany ak. 02
02 – Miserere – Komeda Nieznany ak. 06
03 – The Classic – Komeda Nieznany ak. 03 (09)
04 – When The Light Of Imagination Goes Out – Komeda Nieznany ak. 01 (01)
05 – Just The Two Of Them – Komeda Nieznany ak. 05 (19)
06 – Jan Cherubin – Komeda Nieznany ak. 04 (11)
07 – After Catastrophe – Komeda Znany i lubiany.

  • czyli cały materiał z płyty Komeda Unknown 1967
    dodatkowo kilka utworów własnych Piotra Schmidta oraz kołysankę H. Warsa:

08 – Never Give Up, Sometimes Let Go – Piotr Schmidt
09 – It Isn’t Real – Piotr Schmidt – ewentualnie
bis: Ach Śpij Kochanie – H. Wars

O Artystach
Mateusz Smoczyński

Skrzypek jazzowy, kompozytor, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Gębskiego. Od 2017 roku prowadzi klasę skrzypiec jazzowych na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zwycięzca II Międzynarodowego Jazzowego Konkursu Skrzypcowego im. Zbigniewa Seiferta. W rankingu Jazz Top magazynu Jazz Forum wielokrotnie uznawany za jazzowego skrzypka roku. Współpracował z takimi artystami jak: Branford Marsalis, Bobby McFerrin, Gil Goldstein, Richie Beirach, Glen Moore, Rabih Abou-Khalil, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Urszula Dudziak, Vladislav Sendecki, Leszek Możdżer, Jerzy Maksymiuk, Natalia Kukulska, Anna Maria Jopek, Monika Borzym, Grzech Piotrowski i Sebastian Karpiel Bułecka.

Nagrał ponad sto płyt. Wielokrotny stypendysta w programie „Młoda Polska”. Jest autorem koncertu skrzypcowego „Adam’s Apple”, którego prawykonanie odbyło się w listopadzie 2018 roku w NOSPR oraz koncertu na skrzypce, saksofon i orkiestrę „2PiX” (2021). Jako solista występował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyko. Razem z Joachimem Kühnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefańskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego Zbigniewa Seiferta.

W roku 2020 została wydana płyta „Speaking Sound”, nagrana w duecie z Joachimem Kühnem dla prestiżowej niemieckiej wytwórni ACT Music. Album ten został uznany przez magazyn DownBeat za jedną z najważniejszych płyt roku. Mateusz Smoczyński tworzy duet z jednym z najwspanialszych wiolonczelistów na świecie – Stephanem Braunem, jest liderem kwintetu, członkiem New Trio oraz współzałożycielem Atom String Quartet, z którym w roku 2011 wygrał konkurs Bielskiej Zadymki Jazzowej.

ASQ przez 10 lat działalności otrzymał cztery Fryderyki (po dwa w kategoriach muzyki poważnej i jazzowej). W latach 2012-2016 Mateusz Smoczyński był pierwszym skrzypkiem w amerykańskim Turtle Island Quartet (zdobywcy dwóch nagród Grammy).

Dominik Wania
Smoczyński & Wania ZADUSZKI JAZZOWE

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie. W latach 2006-2008 był studentem Danilo Perez’a i Jerry Bergonzi’ego na wydziale jazzowym New England Conservatory of Music w Bostonie. Rozpoznawalność na muzycznym rynku zaczął zdobywać grając u boku Tomasza Stańko. Zaproszenie od legendarnego jazzmana otrzymał zaraz po skończeniu studiów w New England Conservatory.

Podczas czteroletniej współpracy z trębaczem, w jego zespole, Wania poznał swojego kolejnego muzycznego partnera – saksofonistę Macieja Obarę, którego kwartet współtworzy do dziś. Jedna z najważniejszych polskich formacji ostatnich lat pozwoliła pianiście rozwinąć swój talent i rozpocząć karierę międzynarodową. Wraz z zespołem Obary odwiedził najlepsze jazzowe sale i festiwale na świecie, a także nagrał sześć płyt, z czego dwie ostatnie również znalazły się w katalogu ECM Records.

Wania działa wielotorowo, bo poza występami i nagraniami w licznych jazzowych konstelacjach, poświęca się też pracy dydaktycznej w murach Akademii w Krakowie i Katowicach, a także nagrywa muzykę filmową we współpracy ze Zbigniewem Preisnerem.

Jest członkiem elitarnego grona artystów nagrywających dla ECM Records, a sygnowany jego nazwiskiem „Lonely Shadows” to pierwszy w historii solowy album polskiego muzyka wydany przez tę najbardziej prestiżową wytwórnię jazzową na świecie.

Zobacz także

„Off-Brand gOdds”: esperanza spalding & Antonio Brown Dance / Horntet – OJF XXV BZJ

Sala główna

Voo Voo

Sala główna

Pełech & Horna Duo

Sala główna

Buba & Bantamba

Sala główna

Janáček Philharmonic Ostrava: Siódma Beethovenowska

Sala główna

Janáček Philharmonic Ostrava: Moser gra Szostakowicza

Sala główna