W programie muzyka taneczna XIX i XX wieku, roztańczone, urokliwe Walce i Kadryle, temperamentne Polki i Marsze, rozśpiewane, wirtuozowskie Czardasze, a także Arie i Duety ze słynnych Operetek Dynastii Johanna Straussa w wykwintnym wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej im. J. Straussa i wybitnych solistów wiedeńskich teatrów operowych, Aleksandry Reinprecht i Franza Guertelschmieda.
W 1993 roku we Wrocławiu Maestro Jan Ślęk powołał do życia jedyny w swoim rodzaju festiwal muzyczny na świecie. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wiedeńskiej „Od Josepha Lannera do Roberta Stolza”, który od początku cieszył się wielką popularnością wśród publiczności i zyskał wiele pochlebnych recenzji w świecie muzycznym. Program festiwalu wypełniała muzyka taneczna XIX wieku – wirowe Walce, szalone Polki, temperamentne Marsze, skoczne Kadryle, rozśpiewane Czardasze, dzieła operetkowe i to wszystko wiedeńskich mistrzów.
Głównym założeniem Jana Ślęka było to, aby na festiwalu prezentowana była muzyka piękna, o wysokich walorach artystycznych, a także promowanie młodych, utalentowanych śpiewaków i instrumentalistów. Na potrzeby festiwalu założył Wrocławską Orkiestrę Festiwalową im. Johanna Straussa, której trzon stanowił znakomity zespół smyczkowy „Ricordanza”, którego szefem artystycznym i założycielem jest wybitny skrzypek Wiktor Kuźniecow. W szeregach orkiestry zasiadają najwybitniejsi muzycy – instrumentaliści z polskich filharmonii, grający na wysokiej klasy instrumentach smyczkowych z XVIII i XIX wieku. Swoim stylem muzykowania łączą zarówno grę solową jak i grę zespołową. Z jednej strony każdy muzyk orkiestry posiada kompetencje solistyczne i szerokie doświadczenie estradowe, z drugiej zaś, muzycy nie rezygnując z własnej indywidualności i walorów gry, wspólnie tworzą monolit przekładający się na jakość brzmienia i kulturę wykonawczą zespołu.
Przez 25 lat festiwal obejmował swoim zasięgiem nie tylko Wrocław, ale także inne miasta Polski, w tym także rodzinne miasto Jana Ślęka, Ostrzeszów. Maestro Ślęk był jedynym dyrygentem, który w swej ponad 50-letniej karierze dyrygenckiej najczęściej umieszczał w programach swoich koncertów Walce, zwłaszcza kompozytorów wiedeńskich. Nieustanne zgłębiał tajniki interpretacyjne tej trudnej formy muzycznej. Po tym jak wybrzmiała jubileuszowa 25. edycja, festiwal na kilka lat zamilkł ze względu na podeszły wiek Mistrza. Potem przyszedł jednak okres pandemii. I niestety, w kwietniu 2022 roku Pan Jan od nas odszedł. Dzisiaj my, jako muzyczni spadkobiercy Jego wielkiego artystycznego dorobku, powołujemy na nowo festiwal do życia po kilku latach milczenia.
Wznawiamy to piękne muzyczne święto, z zachowaniem jego głównych założeń artystycznych i będzie on ponownie gościł w różnych miastach Polski. Zapraszamy na 26. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wiedeńskiej „Od Josepha Lannera do Roberta Stolza”, podczas którego Wrocławskiej Orkiestrze Festiwalowej im. Johanna Straussa towarzyszyć będą wybitni soliści z teatrów operowych z Wiednia.
Bartosz Żurakowski to ceniony dyrygent zarówno przez krytyków polskich, jak i zagranicznych. Prestiżowy, najstarszy dziennik na Wyspach Brytyjskich, Herald Scotland, po koncercie z Orkiestrą Symfoniczną Opery Szkockiej w Glasgow w 2014 roku, porównał Żurakowskiego do legendarnego mistrza batuty Neeme Jarviego: “…after only a few bars, when it became abundantly clear that this was a man who lived and breathed music, with a very clear beat, but who, rather in the mould of Neeme Jarvi, needed constant watching. The Orchestra of Scottish Opera also responded magnificently to the Maestro, and as we reached the closing section of the work, the intensity of the emotion of this wonderful music left me struggling to hold back the tears. I hope it’s not too long till our next concert with Maestro Zurakowski!”
Alan Robertson -“Herald Scotland”
(Requiem Giuseppe Verdiego)
Jest założycielem i prezesem fundacji artystycznej wspierającej młodych artystów, organizującej wielkie wydarzenia muzyczne oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „BelleVoci”, który rokrocznie odbywa się na ziemi dolnośląskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Mistrzowie Modlitwy Muzyką” w Katowicach oraz generalnym dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej „Od Josepha Lannera do Roberta Stolza”.
Rok 2012 był dla artysty rokiem przełomowym w karierze dyrygenckiej. Przyczyniły się do tego przychylne recenzje ukazane w prasie zagranicznej oraz album wydany przez Metier Records z koncertami skrzypcowymi maltańskiego kompozytora Karla Fioriniego. Zaowocowało to licznymi zaproszeniami do światowych sal koncertowych. Między innymi w maju 2014 roku artysta został zaproszony do Opery Szkockiej w Glasgow, gdzie wraz z City Glasgow Chorus wykonał Requiem Giuseppe Verdiego. W 2015 roku Bartosz Żurakowski ponownie wystąpił z artystami Opery w Glasgow, tym razem w programie Missa Solemnis Ludwiga van Beethovena.
Żurakowski koncertował w prestiżowej Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), w Teatro Degollado w Gualadajarze (Meksyk), w Glenn Gould Theatre w Toronto (Kanada), w Palacio de Bellas Artes w Mexico City (Meksyk), w Gran Teatro National w Limie (Peru), Sala Sao Paolo w Sao Paolo (Brazylia), w Royal Concert Hall w Glasgow (Szkocja), oraz w Operze we Lwowie (Ukraina). Regularnie koncertuje w 40 krajach Europy, Azji i obu Ameryk.
Współpracował także z najwybitniejszymi solistami i osobowościami, takimi jak Kaja Danczowska, Neal Larrabee (USA), Ingolf Wunder (Austria), Alexi Volodin (Rosja), Evgeni Mikhailov (Rosja), Eugene Indjić (USA), Alena Baeva (Rosja), Piotr Paleczny, Simonem Trpceskim (Macedonia), Shlomo Mintz (Izrael), Jeremy Findley (Kanada), Piotr Pławner, Martin Kasik (Czechy), Massimo Mercelli (Włochy), Kazimierz Olechowski (Francja), Agnieszka Rehlis, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Gwendolyn Bradley (USA), Urszula Kryger, Małgorzata Walewska, Ewa Podleś, Lorenzo Di Bella (Włochy).
W 2019 roku został laureatem „Osobowość Roku” Plebiscytu Gazety Wrocławskiej w dziedzinie kultury. Za całokształt działalności artystycznej w 2021 roku, Żurakowski został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Artysta ma w swoim dorobku nagrania płytowe, m.in. w 2021 i 2023 roku z Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej nagrał dwa albumy z dziełami symfonicznymi wybitnego polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza. W 2023 roku, został stypendystą programu Marszałka Województwa Opolskiego – „Marszałkowskie talenty”.
Zasiada w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Nino Roty we Włoszech i Międzynarodowego Konkursu Pieśniarskiego im. Bolko von Hochberga w Niemczech. Od 2019 roku współpracuje z Wrocławską Orkiestrą Festiwalową im. Johanna Straussa jako główny dyrygent.
Aleksandra Reinprecht – urodzona w Wiedniu austriacka sopranistka. Studiowała śpiew w Wiedniu i Trieście (u sopranistki Cecilii Fusco). Już podczas studiów we Włoszech została zaproszona do śpiewania w różnych produkcjach w Teatro Verdi di Trieste i Regio w Turynie. Jej pierwsze angaże artystyczne realizowała w St. Gallen, skąd przeniosła się do Grazu (Austria), Stuttgartu (Niemcy), Volksoper w Wiedniu, a następnie, w latach 2006-2013, do Wiedeńskiej Opery Państwowej. Tam śpiewała takie role jak Adele i Rosalinde („Nietoperz”), Sophie („Werther”), Gilda („Rigoletto”), Marie („La fille du Régiment”), Blonde („Uprowadzenie z Seraju”), Sandrina („La finta giardiniera”), Adina („Elisir d’amore”), Euridice („Orpheus in der Unterwelt”), Pamina („Czarodziejski flet”), Baronin („Wildschütz”), Ilia („Idomeneo”), Martha („Martha”), Martha („Evangelimann”), Zerlina („Don Giovanni”), Musetta („La Bohème”), Zdenka („Arabella”), Antonia („Les contes d’Hoffmann”) i Manon („Manon”).
Udane występy gościnne zaprowadziły ją do ważnych europejskich teatrów operowych, takich jak Staatsoper unter den Linden (Berlin), Bavarian State Opera Munich, State Opera Stuttgart, Landestheater Salzburg, Opera di Roma i Zurich Opera. Występowała również na renomowanych festiwalach, takich jak Bregenz i Salzburg. Współpracowała z uznanymi artystami, takimi jak Roberto Alagna, Alain Altinoglu, Marco Armiliato, Ivor Bolton, Michel Crider, Bertrand de Billy, Doris Dörrie, Ferruccio Furlanetto, Angela Gheorghiu, Marcello Giordani, Alain Guingal, Marek Janowski, Philippe Jordan, Peter Konwitschny, Josef Köpplinger, Patrick Lange, Zubin Mehta, Ulf Schirmer, Erwin Schrott, Neill Shicoff, Stefan Soltesz, Giuseppe Taddei, Christian Thielemann, Franz Welser-Möst.
W 2008 roku dwukrotnie zachwyciła świat muzyczny kreacjami w Wiedeńskiej Operze Państwowej. Najpierw debiutowała w roli Manon, zastępując Annę Netrebko, a kilka miesięcy później zaśpiewała rolę Marguerity w „Fauście” Gounoda, zastępując Angelę Gheorghiu – oba występy odniosły ogromny sukces. W kolejnych latach zadebiutowała w Operze Wiedeńskiej jako Juliette w „Roméo et Juliette”, Susanna w „Le Nozze di Figaro” Mozarta, Pamina w „Czarodziejskim flecie”, Córka w „Cardillac” Hindemitha, jako Zdenka w „Arabelli” i jako Marguerite w „Fauście” Gounoda.
Dzięki rolom takim jak Rosalinde („Nietoperz”) w Wiedeńskiej Operze Państwowej, Komische Oper Berlin, Aalto-Theater Essen i na festiwalu operetkowym w Mörbisch, Hanna Glawari w nowej produkcji Volksoper Vienna, Sonja w „Carewiczu” Lehára w Prinzregententheater w Monachium i na festiwalu operetkowym w Mörbisch, Alexandra Reinprecht stała się jedną z najbardziej pożądanych diw operetkowych naszych czasów.
Franz Guertelschmied – urodzony w Wiedniu austriacki tenor zdobył międzynarodowe uznanie za swój wyjątkowy głos, porywając publiczność zarówno na scenach operowych, koncertowych, jak i recitalach. Współpracował z cenionymi dyrygentami, takimi jak Philippe Jordan, Ádám Fischer, Franz Welser-Möst, Thomas Adés, Manfred Honeck, Ulf Schirmer, Markus Poschner, Cornelius Meister, Michael Boder, Andrés Orozco-Estrada, Stefan Soltesz, Ralf Weikert, Konrad Junghänel i Lothar Zagrosek. Zaprezentował swoje talenty na światowej scenie operowej.
Oprócz opery, wiedeński urok Gürtelschmieda błyszczy w jego występach operetkowych, takich jak tytułowa rola w „Baronie cygańskim”, Edwin w „Csárdásfürstin”, Wysoki C-Tenor Rosillon w „Wesołej wdówce” i Alfred w „Fledermaus” (zaplanowany na grudzień 2024 r. w Izraelu). W sferze oratoryjnej Pan Gürtelschmied często wykonuje arcydzieła, takie jak „Msza h-moll” Bacha, „Mesjasz” Haydna, „Stworzenie” Mozarta i „Requiem” Mozarta, „Lobgesang” Mendelssohna, „Messa di Gloria” Pucciniego i „Te Deum” Brucknera w prestiżowych miejscach, takich jak Wiener Musikverein, Wiener Konzerthaus, Styriarte Graz, KKL Lucerna, Gasteig Monachium i głównych salach koncertowych w całej Ameryce Północnej. W 2025 roku artysta zadebiutuje w Lincoln Center w Nowym Jorku.
Wiktor Kuźniecow – skrzypek, wirtuoz, artysta mieszkający i pracujący we Wrocławiu. Laureat Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 1986 roku oraz Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Nicolo Paganiniego w Genui w 1987 roku. Artysta stale koncertuje w Polsce i za granicą, w Niemczech, Norwegii, Francji, Hiszpanii, Belgii, Luksemburgu, Szwajcarii oraz na Ukrainie. Doceniany przez krytyków muzycznych za swój niezwykły kunszt.
Tagesspiegel pisał o nim:
“…perfekcyjny i natchniony styl gry został doceniony przez najbardziej wymagającą publiczność.”
Artysta od swojego debiutu w Filharmonii Berlińskiej w 2004 roku regularnie występuje jako solista na tej prestiżowej scenie muzycznej. Jest założycielem i Dyrektorem Artystycznym Wrocławskiego Zespołu Solistów Ricordanza oraz Wrocławskiej Orkiestry Festiwalowej im. Johanna Straussa. Nagrał z tymi zespołami wiele płyt CD, w tym na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans w 2002 r. rekonstrukcję Koncertu skrzypcowego Nicolo Paganiniego z 1829 roku. Na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. J. Zaidlera powstała płyta CD pt. Musica Sacromontana, która otrzymała w 2008 roku prestiżową nagrodę muzyczną „Fryderyk”. Wiktor Kuźniecow od 1991 roku prowadzi klasę skrzypiec na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, a od 2002 roku pełni funkcję wiceprezesa Wrocławskiego Towarzystwa Koncertowego.
Zapraszam i do zobaczenia.
Bartosz Żurakowski
dyrektor artystyczny
PROGRAM
Johann Strauss II – “Schatz” Walzer op. 418
Walc „Skarb”
Johann Strauss II – „Fledermaus” Overture aus der Operette
Uwertura do operetki “Zemsta Nietoperza”
Johann Strauss II – „Klänge der Heimat” Csárdás aus der Operette “Fledermaus”
„Dźwięki domu” Czardasz z operetki “Zemsta Nietoperza”
Johann Strauss II – „Furioso” Polka op. 260
Polka „Furia”
Jeno Hubay – Csárdás “Hullámzó Balaton tetején” op.33
Czardasz “Fale Balatonu”
Johann Strauss II – „Goudellied” Arie aus der Operette „Nacht in Venedig”
„Pieśń gondoliera” aria z operetki „Noc w Wenecji”
Johann Strauss II – „Spanischher” Marsch op. 433
Marsz “hiszpański”
Josef Strauss – “Frauenherz” Polka Mazur, op. 166
Polka mazur “Serce kobiety”
Johann Strauss II – “Frühlingsstimmen” Walzer op. 410
Walc „Odgłosy wiosny”
Edward Straus – “Mit Extrapost” Polka op. 259
Polka “Przesyłka specjalna”
*************************Przerwa*************************
Johann Strauss II – “Einzugsmarsch” aus der Operette „Der Zigeunerbaron”
Marsz “Na wejście” z operetki “Baron cygański”
Josef Strauss – “Aquarellen” Walzer op. 258
Walc “Akwarele”
Johann Strauss II – “Wer uns getraut” Duet aus der Operette „Der Zigeunerbaron”
„Kto ufa nam” duet z operetki “Baron cygański”
Johann Strauss II – Csárdás aus der Oper “Ritter Pasman” op. 441
Czardasz z opery “Ritter Pasman”
Jeno Hubay – Csárdás “Hejre Kati” op. 32
Czardasz “Witaj Kasiu !”
Johann Strauss II – “Auf der Jagd” Polka op. 373
Polka “Na polowaniu”
Johann Strauss II – “Ach, wie so herrlich zu schau’n” Lagunenwalzer Arie aus der Operette „Nacht in Venedig”
„Och, jak cudownie jest na to patrzeć” Walc „Na lagunie” aria z operetki “Noc w Wenecji”
J. Strauss II – „Rosen aus dem Süden Walzer” op. 388
Walc „Róże południa”
Johann Strauss II – “Wiener Blut” Duet aus de Operette “Wiener Blut”
„Wiedeńska krew” duet z operetki “Wiedeńska krew”
Sponsorem koncertu jest Firma Adamietz