Cavatina Philharmonic Orchestra podsumowuje swój pierwszy sezon artystyczny i ogłasza plany - Cavatina Hall

Na 12 czerwca zaplanowany został ostatni w tym sezonie artystycznym koncert Cavatina Philharmonic Orchestra. Regularnie koncertująca w Cavatina Hall w Bielsku-Białej jedyna prywatna orkiestra filharmoniczna w Polsce zalicza ten sezon do bardzo udanych. To jednak dopiero pierwszy etap. Pomysłodawca i twórca orkiestry, Michał Dziuda, zapowiada dalszy rozwój projektu i realizację kolejnych ambitnych planów. 

Zwieńczenie pierwszego sezonu

Cavatina Philharmonic Orchestra (CPO) zakończy sezon 2024/2025 koncertem pełnym hiszpańskich rytmów z udziałem światowej sławy wirtuoza gitary klasycznej — Marcina Dylla i pod batutą Chief Conductora CPO, Stanleya Doddsa. Koncert odbędzie się w Cavatina Hall, obiekcie, który — według słów fundatora — powstawał z myślą, że kiedyś jego sercem będzie orkiestra. Będzie to koncert rejestrowany.  

Pomysłodawca i fundator Cavatina Hall oraz CPO, Michał Dziuda, podsumowanie kończącego się sezonu zaczyna od podziękowań:

W czerwcu kończy się pierwszy sezon Cavatina Philharmonic Orchestra i jest to dobry moment na podsumowania i przedstawienie planów na kolejne lata. Chciałbym wyrazić wdzięczność wszystkim, którzy przyczynili się do powstania CPO w jej obecnym kształcie. W pierwszej kolejności dziękuję Andrzejowi Kucybale, który był mentorem orkiestry. Jestem wdzięczny Jackowi Stolarczykowi i Jackowi Obstarczykowi, którzy tworzyli podwaliny projektu i byli z nami przez prawie rok. Dziękuję Dianie Kolenkiewicz, Arkadiuszowi Neugebauerowi oraz całemu zespołowi Cavatina Hall, a także Stanleyowi Doddsowi, który w sezonie 2024/25 pełnił rolę Dyrektora Artystycznego — wymienia Dziuda. 

Sukcesy pierwszego roku istnienia CPO

Koncerty Cavatina Philharmonic Orchestra cieszyły się dużym zainteresowaniem melomanów, wypełniając salę po brzegi, co  potwierdza zapotrzebowanie na inicjatywy  kulturalne najwyższej jakości w regionie. Krytycy wysoko oceniali poziom artystyczny zespołu, podkreślając zarazem wirtuozerię instrumentalistów. A dzięki zaangażowaniu sztabu organizacyjnego orkiestra stała się stabilnym podmiotem, mającym przed sobą nowe perspektywy artystyczne.

Dzięki starannej selekcji, której dokonaliśmy spośród ponad 760 kandydatów w trakcie licznych przesłuchań, CPO zgromadziła grupę utalentowanych instrumentalistów. Tak powstał zespół, który już w swoim pierwszym sezonie miał możliwość współpracować ze znakomitymi solistami i dyrygentami. Nieocenioną rolę w kształtowaniu CPO odegrał Stanley Dodds, który wykorzystał swoje doświadczenie prowadzenia orkiestr w Niemczech i Australii — podkreśla Andrzej Kucybała, pełniący rolę Honorowego Dyrektora Cavatina Philharmonic Orchestra.

Orkiestra do końca sezonu zagra w sumie 26 razy. Wielokrotnie wypełniała pełne 1000 miejsc sali koncertowej Cavatina Hall. Dlatego też w kolejnym sezonie w planach są już nie tylko koncerty w Bielsku-Białej, ale również gościnne zagraniczne koncerty wyjazdowe. 

Plany Cavatina Philharmonic Orchestra na kolejne sezony

W kolejnym sezonie CPO planuje rozpocząć regularne występy zagraniczne, aby zaprezentować swój kunszt międzynarodowej publiczności. O ambitnych planach mówi nie tylko pomysłodawca i twórca orkiestry Michał Dziuda, ale także — Andrzej Kucybała, mentor CPO: 

Orkiestra zamierza kontynuować współpracę z wybitnymi dyrygentami z całego świata, co pozwoli na dalszy rozwój artystyczny zespołu i poszerzenie repertuaru. Wśród zaproszonych gości, którzy przyjęli zaproszenie do współpracy, znajdą się m.in. Bassem Akiki, Marzena Diakun, Paweł Przytocki, Michał Nestorowicz i Ewa Strusińska. Dodatkowo zamierzamy poszerzyć swój repertuar o nowe, atrakcyjne dla słuchaczy utwory, zarówno klasyczne, jak i współczesne — podkreśla. 

Na długiej liście nazwisk, z którymi CPO chciałaby zagrać w kolejnych sezonach, są wybitni dyrygenci, a wśród nich: sir Simon Rattle, Esa-Pekka Salonen, Franz Welser-Möst.

W aspekcie organizacyjnym novum dla CPO stanowić będzie powołanie Rady Programowej. W jej skład wejdą m.in. członkowie orkiestry, którzy będą wspólnie decydować o repertuarze i kierunku rozwoju. Kolegialność i włączenie do Rady Programowej przedstawicieli orkiestry w proces zarządzania to rozwiązanie unikalne nie tylko w skali Polski. Jedynym znanym zbliżonym modelem rządzi się Filharmonia Wiedeńska.

Podczas spotkania z muzykami, które odbyło się pod koniec marca, Michał Dziuda zapewnił, iż zamierza inwestować także w rozwój zawodowy muzyków orkiestry poprzez organizację warsztatów i finansowanie kursów kształtujących umiejętności instrumentalistów.

Projekt CPO wspiera miasto Bielsko-Biała

Projekt Cavatina Philharmonic Orchestra to inicjatywa prywatna, która otrzymuje wsparcie ze strony władz Bielska-Białej. Miasto zauważyło ogromny potencjał w oddolnej inicjatywie grupy kapitałowej Cavatina. Partnerzy partycypują w projekcie w równych częściach — połowa budżetu CPO pochodzi ze środków grupy Cavatina, połowa z budżetu miasta. 

Wyrażamy wdzięczność miastu Bielsko-Biała i prezydentowi Jarosławowi Klimaszewskiemu za wsparcie finansowe projektu. To dzięki temu wsparciu orkiestra istnieje. Jednocześnie, mamy nadzieję, że wśród lokalnych przedsiębiorców znajdą się mecenasi, którym bliska jest sztuka i jej wpływ na wizerunek miasta i regionu. CPO ma ambicję stać się orkiestrą o europejskiej, a nawet światowej renomie. Dzięki pasji, talentowi i zaangażowaniu muzyków, a także wsparciu partnerów, orkiestra ma szansę zrealizować swoją wizję i stać się wizytówką Bielska-Białej na arenie międzynarodowej — podkreśla Dziuda.

Prezydent Bielska-Białej, Jarosław Klimaszewski, zadeklarował wsparcie finansowe także w przyszłym sezonie CPO.

Aktualności