Gdzie tradycja spotyka awangardę. Odkryj unikalne brzmienie wczesnobarokowego arcydzieła Claudio Monteverdiego, „Vespro della Beata Vergine” w interpretacji zespołu La Tempête.

Wczesnobarokowe dzieło Claudio Monteverdiego „Vespro della Beata Vergine” wydane w 1610 r. to utwór – kamień milowy w historii muzyki. Nieszpory zostały wydane w jednym zbiorze z ultrakonserwatywnym jak na owe czasy, utworem Missa In illo tempore. W samym zbiorze mamy do czynienia z ogromnym kontrastem: Vespro, to utwór łamiący wszelkie dotychczasowe konwencje muzyki sakralnej, awangardowy, zaś Missa In illo tempore, to żywy pomnik dawnej polifonii sakralnej. 

Vespro przenoszą słuchaczy prosto do autentycznego świata, w którym tworzył Monteverdi. Chór o pełnym brzemieniu i orkiestra bogata kolorystycznie to tylko zapowiedź wielkiej, muzycznej uczty. Nieszpory, będące formą nabożeństwa wieczornego, odprawianego o zachodzie słońca uzyskają w wykonaniu La Tempête niepowtarzalnego wymiaru.

Autor tej nietypowej interpretacji dzieła Monteverdiego Simon-Pierre Bestion, dokonał nieszablowych wyborów zwłaszcza jeśli chodzi o skład orkiestry, który wzbogacił o instrumenty z różnych kultur, m.in. o serpent (instrument dęty) i chitarrone (rodzaj lutni). W nieszporach bardzo nietypowa jest także kolorystyka głosów. Bestion dodał fauxbourdons, czyli proste improwizowane pieśni wywodzące się z tradycji ludowej. Nawiązuje również do tradycji polifonii ustnej, wciąż żywej na Korsyce, Sardynii czy w Gruzji.

Zespół La Tempête zaczerpnął inspiracji z bogatej historii muzycznej XVII wiecznej Wenecji. To daje dość realistyczny obraz tego, jaka praktyka muzyczna była popularna w połowie XVII wieku na całym obszarze Morza Śródziemnego: z jednej strony monodyczne śpiewy religijne, z drugiej praktyka niemal improwizowanej polifonii popularna w kościołach i wreszcie bardziej wyuczona i koncertowa forma pisania Monteverdiego inspirującego się tymi praktykami.

Program:

Claudio Monteverdi 1567 – 1643
Vespro della Beata vergine (1610)

1. Faux-bourdon: Domine ad adjuvandum me *
2. Toccata et Domine ad adjuvandum me
3. Antifoon: Gaudeamus **
4.Dixit dominus
5. Nigra sum
6. Antifoon: Diffusa est gratia **
7. Laudate pueri
8. Pulchra es
9. Antifoon: Tota pulchra es **
10. Faux-bourdon: Laetatus sum *
11. Laetatus sum
12. Duo seraphim
13. Antifoon: Recordare virgo mater **
14.Faux-bourdon: Nisi Dominus *
15. Nisi Dominus
16. Ricercar sopra Sancta Maria (Frescobaldi)
17. Audi caelum
18. Antifoon: Felix es sacra virgo **
19. Faux-bourdon: Lauda Jerusalem *
20. Lauda Jerusalem
21. Antifoon: Assumpta est Maria **
22. Sonata sopra Sancta Maria
23. Ave maris stella
24. Magnificat

Wykonawcy:
Simon-Pierre Bestion – dyrygent, koncepcja, aranżacje
26 śpiewaków
22 instrumentalistów

Wybierz miejsce i kup bilet już teraz!

Kup bilet