Odkryj piękno „Pasji według św. Jana” Bacha w interpretacji Iana Bostridge’a i Capelli Cracoviensis.

Zapraszamy na niezwykłe muzyczne doświadczenie z „Pasją według św. Jana” Johanna Sebastiana Bacha, wykonywanej przez Iana Bostridge’a i Capellę Cracoviensis w Cavatina Hall. To wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w głębi i pięknie tej pasyjnej opowieści, w samym sercu Wielkiego Postu.

Wydarzenie z serii Cavatina Hall Essentials – koncertów muzyki klasycznej. Wykonawcy: Ian Bostridge – Ewangelista, Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus – kierownictwo artystyczne

W Pasji według św. Jana Bach zestawia historię Męki Jezusa w muzykę opisaną w Ewangelii wg św. Jana. Po raz pierwszy wykonał utwór podczas nabożeństwa nieszporów w Wielki Piątek (piątek przed Wielkanocą) w Lipsku. Była to pierwsza muzyka pasyjna, którą napisał jako kantor w Lipsku.

Wspólnym wątkiem Pasji Janowej jest tekst biblijny, który tradycyjnie czyta się w Wielki Piątek. Jezus zostaje schwytany, postawiony przed Kajfaszem i Piłatem, skazany, ukrzyżowany i umiera. Tekst biblijny recytuje solista tenorowy (Ewangelista), a poszczególne role (Jezus, Piłat, uczniowie, lud) pełnią pozostali śpiewacy. W kluczowych momentach Bach dodał znane pieśni kościelne, które kazał śpiewać i grać całemu zespołowi. W ariach solowych wykorzystał poezję z popularnych zbiorów pasyjnych Bartholda Heinricha Brockesa, Christiana Weise’a i Christiana Heinricha Postela.

Historia męki opowiedziana w Ewangelii Jana różni się od tej z trzech pozostałych Ewangelii – Mateusza, Łukasza i Marka. U Jana nacisk położony jest na boskie pochodzenie Jezusa i w całym cierpieniu nadal odgrywa rolę; Jezus nigdzie nie staje się tutaj tak ludzki jak w innych Ewangeliach. Nie boi się i wie wszystko, co się wydarzy, łącznie z tym, że śmierć na krzyżu nie będzie końcem. Jest to od razu widoczne w refrenie otwierającym: Chrystus jest wzywany jako „Herr, unser Herrscher, dessen Ruhm in allen Landen herrlich ist” (Panie, nasz Władco, którego chwałę wielką głosi każda z ziem!). Kontrastuje to z początkowym refrenem Pasji według św. Mateusza, który opowiada o baranku prowadzonym na rzeź.

W koncercie w Ewangelistę wcieli się jeden z najwybitniejszych współcześnie tenorów – Ian Bostridge. Jego niezwykła moc retoryczna w połączeniu z talentem orkiestry i chóru Capelli Cracoviensis oraz sugestywną partyturą Bacha są gwarantem głębokich i dojmujących przeżyć.

Ian Bostridge jest artystą o międzynarodowej sławie. Można go usłyszeć w najznakomitszych salach koncertowych Europy, Japonii i Ameryki Północnej, regularnie występuje też na festiwalach w Aldeburgh, Salzburgu, Edynburgu, Monachium, Wiedniu i Schwarzenbergu. Jako solista-rezydent związany był m. in z wiedeńskim Konzerthaus, nowojorską Carnegie Hall, Het Concertgebouw w Amsterdamie.

Za liczne nagrania uhonorowany został wszystkimi najważniejszymi międzynarodowymi wyróżnieniami, otrzymał też piętnaście nominacji do nagrody Grammy. W roku 2014 podczas ceremonii New Year’s Honours otrzymał tytuł komandora orderu imperium brytyjskiego. 

Chór kameralny i orkiestra Capella Cracoviensis to jeden z najciekawszych zespołów na współczesnej scenie muzyki dawnej. Wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych takich jak Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle, Opéra Royal Versailles czy Theater an der Wien. Gośćmi zespołu byli m. in. Christophe Rousset, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott i Paul McCreesh.

Do ostatnich dokonań zespołu należy pierwsze polskie wykonanie dzieł Wagnera na historycznych instrumentach z udziałem Waltraud Meier, nagrania oper Pergolesiego i Porpory dla wytwórni Decca oraz Halki Moniuszki dla wytwórni Sony Classical. W maju 2018 zespół rozpoczął projekt Haydn – wszystkie symfonie obejmujący koncerty oraz nagrania na żywo. Od 2022 stał się też głównym organizatorem festiwalu Opera Rara Kraków. CC powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia przy instytucji zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Od 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus.

Wybierz miejsce i kup bilet już teraz!

Kup bilet