Była erotyka, jest energia, będzie czas na błędy – każdy z albumów duetu Karaś & Rogucki opowiada o innym etapie miłości. Romantyczne w warstwie tekstowej oraz w brzmieniu muzycznym – utwory zespołu korzystają z najbardziej tanecznych elementów ejtisów. Przeczytajcie, jak było 17 listopada!

New romantic, synth pop i inne nawiązania do nowych fal

Czasami można odnieść wrażenie, że ile kapel, muzyków i piosenkarzy, tyle gatunków. Duet Karaś & Rogucki również wymyka się klasyfikacji. Można jednak w ich wspólnej twórczej drodze wytyczyć pewne ramy, do których nawiązują, ze szczególnym naciskiem na muzykę lat 80. XX wieku.

  • Nowa fala – to gatunek, który wydzielił się niejako z punk rocka. Początkowo określano tą frazą artystów wymykających się schematom punk rocka. Z czasem termin przylgnął do komercyjnych formacji. W tej sekcji warto wyróżnić takie kapele jak: Joy Division, Killing Joke, INXS, The Cure, Talking Heads, Blondie, a nawet polskie zespoły: Republika, Brygada Kryzys, Tilt, Klaus Mitffoch.
  • Synth pop – automaty perkusyjne, syntezatory, efekty elektroniczne, melodyjność oraz ballady miłosne – to cechy charakterystyczne tego gatunku.
  • New romantic – podobnie jak w synth popie stosowane były syntezatory i inne ulepszenia. Dodatkowym elementem rozpoznawalnym były kampowe, przegięte stylizacje muzyków.

Syntezatory, analogi i retobrzmienia, czyli Kuba Karaś odkrywa ejtisy

Po tym nieco teoretycznym wstępie wracamy do naszych głównych bohaterów. Kuba Karaś dotychczas znany był z duetu The Dumplings, w którym odpowiadał za produkcję muzyki oraz instrumentalną część występów. Nie inaczej jest w formacji Karaś & Rogucki. Karaś od pierwszych taktów czarował nas dźwiękami, eksperymentując z wszystkimi chwytami znanymi z ejtisów – pojawiły się więc syntezatory i inne charakterystyczne brzmienia. Już w pierwszym utworze na gitarze towarzyszył mu Piotr Rogucki, który w kapeli Coma przyzwyczaił publiczność do występów wyłącznie wokalnych.

Latem Pływam Nago w Czystej Wodzie to utwór, którym przywitali nas muzycy. Pieśń pochodzi z albumu Czułe Kontyngenty wydanym w 2022 roku. Kolejny, czyli Jutro spróbujemy jeszcze raz, powodował, że nóżki słuchaczy tuptały coraz mocniej. Po tak energetycznym początku panowie zabrali nas w podróż z Niedźwiedziami polarnymi, bo tak nazywa się premierowy singiel z nadchodzącej płyty Atlas iskier, której premiera ma przypaść na luty 2024 roku.

Melancholijny Piotr Rogucki jako bard codzienności

Resztę Zostawmy Na Jutro to kolejna opowieść pochodząca z Czułych Kontyngentów. O tym albumie sam Piotr Rogucki powiedział, że to część miłości, która karmi nas energią. Jak sami autorzy mówią, ich muzyka i teksty to erotyki motoryzacyjno-katastroficzne. Debiutancki krążek, Ostatni bastion romantyzmu, opowiadał o erotycznej sferze uczuć, nadchodzący ma z kolei analizować popełniane w emocjach błędy. W ten ton wprowadził nas utwór również zapowiadający Atlas iskier, czyli Dyskont dla szaraków. Ponadto wokalista zapowiedział, że koncert w całości jest nagrywany – z wypiekami na twarzy czekamy na gotową realizację!

Kto pamięta czasy Roguckiego w Comie, ten wie, że jego frazę rozpoznaje się po wersie. Nie inaczej było z tytułową Marianną z drugiego albumu. Jeśli ktoś miał wątpliwości, czy wytrzyma bez ruchu na krześle przez cały koncert, Bezpieczny Lot upewnił nas, że się nie da. Tę wibrującą od światła, tańca i dźwięków partię wystąpienia podchwyciło Kilka westchnień z debiutanckiego albumu Ostatni bastion romantyzmu.

Wiki Drums & Kamil Holden Kryszak, czyli artyści towarzyszący

Karaś & Rogucki to jednak nie tylko duet. Na scenie towarzyszą im: Wiktoria Jakubowska znana szerzej jako Wiki Drums oraz Kamil Holden Kryszak. Wiki to jedna z najbardziej zapracowanych perkusistek polskiej branży muzycznej, występuje z: Kasią Lins, The Dumplings, Julią Wieniawą, Ofelią oraz Pauliną Przybysz. Podczas koncertu nie tylko odgrywała swoje partie na perkusji, lecz także śpiewała część chórków oraz dała solowy popis na flecie. Jedną z jej autorskich kompozycji jest utwór Film, który wszyscy muzycy zagrali wspólnie.

Kamil Holden Kryszak to syn słynnego satyryka i aktora, Jerzego Kryszaka. Odpowiadał m.in. za ścieżkę dźwiękową i utwory do filmu Piosenki o miłości w reżyserii Tomasza Habowskiego w rolach głównych z Justyną Święs, czyli wokalistką The Dumplings oraz Tomaszem Włosokiem. Ponadto Holden wydał już trzy single i szykuje się do wydania debiutanckiego solowego albumu. Ballada Zobacz Jak się Ładnie Pali pokazała, że Holden świetnie radzi sobie również w solówkach gitarowych.

Na zakończenie ekipa Karaś & Rogucki dała nam aż dwie niespodzianki. Najpierw zaprezentowali nową interpretację utworu Zaopiekuj się mną z repertuaru Rezerwat. W 1985 roku pieśń ta przysporzyła tejże grupie popularność nie tylko wśród fanów rocka nowej fali, co w swojej twórczości honorującej new romantic idealnie skomponowali artyści zespołu Karaś & Rogucki. Podczas drugiego bisu otrzymaliśmy nie tylko gitarowy performance całej trójki panów, lecz także utwór Ciociosan z pierwszego albumu Ostatni bastion romantyzmu. Oby to nie był ostatni bastion w Bielsku-Białej. Czekamy z niecierpliwością na powrót Karaś & Rogucki w Cavatina Hall!

Aktualności

Poeta fortepianu, czyli Jarred Dunn

Mistrz, wirtuoz, poeta – kanadyjski pianista zachwyca swoją grą krytyków na całym świecie. Jako główną inspirację upodobał sobie...