Koncert muzyki klasycznej, na który bilety wyprzedają się w kilka sekund? Tak! Noworoczny występ Filharmoników Wiedeńskich od wielu lat gromadzi melomanów w stolicy Austrii. Na cześć tego wspaniałego wydarzenia orkiestry i filharmonie na całym świecie przygotowują własny repertuar. Wiedeński klimat pojawi się także w Cavatina Hall! Już 2 stycznia 2024 roku dajemy wam możliwość przeżycia emocji niczym z wiedeńskiej operetki i filharmonii na żywo!

Tropami Małego Wiednia w Bielsku-Białej

Mały Wiedeń to termin używany do promowania kilku miast należących niegdyś do monarchii Austro-Węgierskiej. W Polsce tym mianem tytułuje się zarówno Cieszyn, jak i Bielsko-Biała. Nic więc dziwnego, że właśnie stolica Podbeskidzia będzie miejscem, w którym zagości noworoczny koncert wiedeński! Secesyjne kamienice, historyczne wille, pozostałości pompatycznych uliczek w centrum miasta – to wszystko elementy przywołujące na myśl wiedeńską architekturę. Bielski deptak handlowy ukrywający na swojej ścieżce setki sklepików nawiązuje do cesarskiego traktu, który prowadził od stolicy Austro-Węgier do samego Lwowa. Bielski dukt do dzisiaj nazywany bywa małą Kartnerstrasse na cześć wiedeńskiej alei.

Karl Korn, czyli wybitny architekt osiadły w Bielsku-Białej, był jedną z osób, która kreowała wizerunek miasta na wielkomiejskie imperium. Sam cesarz Franciszek Józef I zauważył ten geniusz i nadał mu tytuł cesarsko-królewskiego radcy budowlanego. Do dzisiaj w przestrzeni miasta można zauważyć jego wspaniałe projekty takie jak: dworzec PKP, hotel Prezydent, szpital na ulicy Wyspiańskiego, kamienice przy Mickiewicza i 11 listopada oraz wiele zabudowań willowych jak np. tajemnicza willa Sixta.

Koncert noworoczny Filharmoników Wiedeńskich – fenomen globalnej tradycji

Pierwotny pomysł corocznego koncertu wydawał się dość kuriozalny. Joseph Goebbels chcąc nieco na siłę zmienić postrzeganie Wiednia jako miejsca muzyki, kultury i sztuki, wprowadził przymusową tradycję organizacji wydarzenia. Po raz pierwszy idea ta pojawiła się w 1938 roku, co spowodowało wyeliminowanie z orkiestry Filharmoników Wiedeńskich osób niewłaściwego pochodzenia, w tym żydowskiego. Gdy rok później minister propagandy i oświecenia publicznego III Rzeszy poczuł się usatysfakcjonowany składem orkiestry, powrócił do planu.

W ten sposób 31 grudnia 1939 roku, czyli w ostatni dzień roku, odbył się premierowy koncert muzyki klasycznej w wykonaniu orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Z powodu popularności noworoczny koncert wiedeński wybrzmiewa aż trzykrotnie – 30 i 31 grudnia oraz 1 stycznia. Ten ostatni jest transmitowany na cały świat – na ponad dwie godziny co roku widzowie aż z 90 krajów zasiadają przed urządzeniami, aby śledzić kompozycje austriackich wirtuozów. Popularność wydarzenia jest tak ogromna, że tak naprawdę nie da się na nią kupić biletów, a jedynie można zgłosić swoją kandydaturę, by komisja wylosowała daną osobę do możliwości zakupu wejściówek.

Oryginalny koncert noworoczny ma miejsce w Musikverein, czyli siedzibie orkiestry Filharmoników Wiedeńskich. Neoklasyczna Złota Sala to jeden z najpiękniejszych miejsc koncertowych świata. Na ponad dwóch tysiącach miejsc gromadzą się melomani marzący o tym, by przywitać nowy rok w rytm muzyki klasycznej. Dodatkowo instrumentalistom towarzyszą występy tancerzy baletowych z Wiedeńskiego Baletu Państwowego. Do stałego repertuaru należą takie utwory jak:

  • Nad pięknym modrym Dunajem Johanna Straussa syna,
  • Marsz Radetzkiego Johanna Straussa ojca;
  • Polka mazur op. 114 Eduarda Straussa;
  • Figaro-Polka. Polka française, op. 320 Johanna Straussa syna,
  • Kadryl, WAB 121 (Orchestr. W. Dörner) Antona Brucknera;
  • Für die ganze Welt. Walc Josepha Hellmesbergera juniora;
  • Erzherzog Albrecht-Marsch, op. 136 Karela Komzáka.

Wiedeńska operetka w wersji Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego

Noworoczny koncert w Musikverein poprowadzi tym razem niemiecki dyrygent Christian Thielemann. Z kolei jego polską wersję, którą będziemy mieć okazję usłyszeć już 2 stycznia w Cavatina Hall, przybliży nam Michał Juraszek. Partie wokalne uwertur, walców i mazurów wyśpiewają: sopranistka Amber Norelai oraz posługujący się barytonem Simon Schnorr.

Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego to zespół symfoniczny Filharmonii Wrocławskiej. Powstał już w 1945 roku, a na przestrzeni dekad regularnie poszerza repertuar, nagrywa kolejne albumy, koncertuje po świecie i zdobywa nagrody. Jak orkiestra radzi sobie z klasykami austriackiej operetki? Przekonamy się już 2 stycznia w Cavatina Hall. Bilety na noworoczny koncert wiedeński dostępne są na: https://cavatinahall.pl/wydarzenia/noworoczny-koncert-wiedenski.

Aktualności

Poeta fortepianu, czyli Jarred Dunn

Mistrz, wirtuoz, poeta – kanadyjski pianista zachwyca swoją grą krytyków na całym świecie. Jako główną inspirację upodobał sobie...