Archiwa Muzyka klasyczna - Strona 4 z 5 - Cavatina Hall

BIELSKA ORKIESTRA CAVATINA

Wykonawcy:
Etnos Ensemble
Bielska Orkiestra Cavatina
Aleksandra Gajecka-Antosiewicz – klawesyn 
Dyrygent – Radosław Droń

Program: 
Mieczysław Wajnberg – Symfonia nr 7 C-dur op. 81
Etnos Ensemble w programie inspirowanym muzyką świata.

Bielska Orkiestra Cavatina

Koncertmistrz zespołu, znakomity skrzypek Krzysztof Kokoszewski, swą energią, zaangażowaniem i właśnie pasją potrafił zarazić wszystkich bez wyjątku członków zespołu. Słuchając ich i podziwiając ich kunszt wykonawczy trudno byłoby powiedzieć, że to nowicjusze. To, co prezentują na estradzie, daje nam, słuchaczom, prawo wystawienia im laurki „Najlepsi z Najlepszych”. Siadając wygodnie w fotelach w Cavatina Hall, choć na chwilę poddając się ich pasji i emocji, zapomnimy o konfliktach, kłótniach, polityce, zamieniając się w słuch, zjednoczeni mottem, którym tytułował swe felietony śp. Jarzy Waldorff „Muzyka łagodzi obyczaje”, albo jeszcze dosadniej, tak jak to w starożytności definiował ten stan emocji Arystoteles – „Muzyka wpływa na uszlachetnienie obyczajów”.  

Etnos Ensemble

Zespół muzyczny powstał w 2016 roku. Tworzy go czterech wytrawnych instrumentalistów zaprzyjaźnionych ze sobą. Każdy z nich jest jednocześnie wyjątkową indywidualnością. Styl, który prezentują w swojej muzyce, jest oryginalny i wyjątkowy, dlatego trudno go określić, przyporządkowując do jednego gatunku. Najczęściej w muzyce grupy można usłyszeć wpływy tradycyjnego folkloru bałkańskiego, polskiego, muzyki klezmerskiej z elementami jazzu. Etnos Ensemble stawiają na wyrazistość brzmienia i szczerość swojego przekazu. W 2008 roku akordeonista Konrad Merta i wiolonczelista Piotr Gach poznali się podczas studiów w katowickiej Akademii Muzycznej. Szybko połączyła ich wspólna pasja do muzyki bliżej nieokreślonej, lecz przyprawionej wpływami etno-słowiańskimi. Tak powstał duet, który stworzył fundament dla dalszych poszukiwań i twórczości w tej przestrzeni. Muzycy występowali wspólnie przez kilka lat, gdy w 2014 roku do współpracy przy kilku koncertach zaprosił ich klarnecista Bartosz Pacan. Projekt muzyczny będący owocem działań tria okazał się bardzo udany, co przyczyniło się do zacieśnienia współpracy. Instrumentaliści, poszukując harmonijnej formy zespołu etniczno-folkowego stwierdzili, że uzupełnienie składu o instrument basowy jest konieczne. W połowie 2016 roku rozpoczęli próby z Łukaszem Mazankiem. Od tego momentu można mówić o narodzeniu się Etnos Ensemble. Zespół już po kilku miesiącach wszedł do studia i z końcem 2016 roku wydał debiutancki album. Grupa w zaledwie rok od powstania wystąpiła już w takich miejscach jak: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Narodowa Orkiestra Polskiego Radia w Katowicach, Teatr Ziemi Rybnickiej oraz Studio Koncertowe S1 im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Obecnie do zespołu dołączył kontrabasista i gitarzysta basowy Michał Kapczuk, absolwent wydziału Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Zespół koncertował wielokrotnie w Szwajcarii, Belgii, Włoszech, Litwie i Mołdawii. Wszędzie za swe występy nagradzany był niemilknącymi brawami i wspaniałymi recenzjami.

Dyrygent

Radosław Droń,

Z Filharmonią Śląską im. Henryka Mikołaja Góreckiego w Katowicach współpracuje od sezonu artystycznego 2022/2023. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie dyrygentury prof. Marka Pijarowskiego. Swoje umiejętności kapelmistrzowskie doskonalił na wielu kursach mistrzowskich, m.in pod kierunkiem.: Marin Alsop, George Tchitchinadze, Gabriela Chmury, Rafała Jacka Delekty czy Tadeusza Strugały.

W sezonie artystycznym 2017/2018 został wybrany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca jako uczestnik programu „dyrygent – rezydent”, dzięki któremu zaraz po ukończeniu studiów rozpoczął współpracę z Filharmonią Sudecką. W czerwcu 2018 roku na zaproszenie Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej został wybrany do kolejnej edycji programu „Dyrygent – rezydent” obejmującego sezon artystyczny 2018/2019. Owocna współpraca z obiema instytucjami przyniosła efekt w postaci kontynuacji współpracy po zakończeniu programu w charakterze gościnnego dyrygenta. W roku 2019 wraz z Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” nagrał płytę autorskiego projektu Leszka Kułakowskiego „Komeda Variations” na kwitnet jazzowy i orkiestrę symfoniczną wydaną przez wytwórnię „For Tune records”.

Jako asystent i dyrygent współpracował m.in. z maestro: Jerzym Maksymiukiem, Markiem Pijarowskim, Yarosławem Shemetem, Adamem Klockiem, Pawłem Przytockim, Mariuszem Smolijem, Bartoszem Żurakowskim, Kai’em Bumann’em, Leszkiem Kułakowskim, Janem Miłoszem Zarzyckim, Chritoph’em Titz’em, Piotrem Orzechowskim, Jarkiem Wistem, Aleksandrem Dębiczem, Adamem Makowiczem, Betsy Cook Weber oraz Danielem Abrahamem.

Koncertował w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, oraz Francji. Współpracował m.in. z: Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną NFM Filharmonii Wrocławskiej, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej, Bielską Orkiestrą Cavatina, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Świętokrzyskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej, Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Symfoniczną Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej, Orchestra della Magna Grecia, American University Chamber Choir, Akademicka Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej we Wrocławiu, Orkiestrą Kameralną Kawalera de Saint-George, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej oraz Sound Factory Orchestra.

Aleksandra Gajecka-Antosiewicz 

Klawesynistka i pianistka, doktor sztuki muzycznej, studiowała na Uniwersytecie „Mozarteum” w Salzburgu u prof. Elżbiety Chojnackiej oraz w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi  u prof. Ewy Piaseckiej i prof. Marka Drewnowskiego. Jest spadkobierczynię wybitnej klawesynistki Elżbiety Chojnackiej. Od 2018 r. w Pałacu w Rybnej prowadzi Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej. Artystka koncertowała w Polsce, Anglii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Norwegii i Słowacji. Posiada w repertuarze szereg dzieł muzyki dawnej, jak i najnowszej, w tym utwory skomponowane specjalnie dla niej przez Zygmunta Krauze, Joannę Wnuk-Nazarową, Jerzego Kornowicza, Adama Wesołowskiego, Artura Zagajewskiego, Tomasza Kamieniaka i in. Oprócz działalności koncertowej zajmuje się pracą pedagogiczną i naukową. Jest autorką artykułów i projektów promujących muzykę współczesną oraz laureatką licznych nagród i stypendiów za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. VII Symfonię op. 81 Mieczysława Wajnberga klawesynistka zarejestrowała w 2019 dla wytwórni DUX ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Roberta Kabary.

Program koncertu

Mieczysław Wajnberg – VII symfonia C-dur na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 81

Utwór powstał w 1964 roku. To utwór szczególny, zatytułowany symfonia, ale swą strukturą wewnętrzną bardziej przypomina koncert solowy z orkiestrą niż symfonię. Wciąż przeplatające się motywy intonowane przez klawesyn solo, a potem skrzypce i wiolonczele, w którym surowe brzmienie melodii oparte o wyrafinowaną harmonikę z niezwykłą motoryką i zawartą ogromną ekspresją, a zarazem witalnością sprawia, że słuchamy tego utworu z przejęciem, przekonani, że kompozytor zawarł w nim swe dramatyczne przeżycia życiowe, które przełożył na różnorodność pomysłów fakturalnych i bogatą inwencję melodyczną. To fascynujące pięcioczęściowe dzieło, w którym poszczególne części łączą się attaca, wiązane ze sobą spokojną, wręcz kojącą melodią w tempie Adagio, intonowaną naprzemiennie przez klawesyn lub skrzypce i wiolonczelę. W harmonice i melodyce utworu możemy doszukać się wpływu muzyki Szostakowicza, z którym kompozytor związany był emocjonalnie, jako przyjaciel, wyśmienity pianista i pierwszy wykonawca koncertów fortepianowych Dymitra Szostakowicza. 

Części:

– Adagio sostenuto

– Allegro – Adagio sostenuto

– Andante

– Adagio sostenuto

– Allegro – Adagio sostenuto

Czas trwania: 31 min.

Przerwa

Etnos Ensemble i Bielska Orkiestra Cavatina

W tej części koncertu usłyszymy najciekawsze utwory i aranżacje wciągające słuchaczy w zaczarowany świat klasycznego podejścia do muzyki, połączonego z fascynacją folklorem bałkańskim, polskim, klezmerskim z elementami jazzu.

Trudno zdefiniować twórczość Etnos Ensamble. To połączenie pasji, mistrzostwa gry i oryginalnego podejścia do muzyki, które w żaden sposób nie ograniczają ich twórczości i interpretacji.

Usłyszymy fascynujący świat dźwięków, akordeonu, klarnetu, wiolonczeli i kontrabasu, wspaniale uzupełniany o brzmienie smyczkowej orkiestry kameralnej. To połączenie tworzy muzyczną mieszankę, obok której nikt ze słuchaczy nie przejdzie obojętnie, nie przeżywając jej żywiołowo. Usłyszymy m.in. „Doliny, doliny”, melodię ludową z Beskidu Śląskiego, utwory „Shisha” i „Jinn” w aranżacji i opracowaniu K. Merty, „Dwa serduszka”, ukraińską melodię ludową „Shchedryk”, „Taniec w koło”, „Kometę”, „Sleeping west”, „Medytację”, Longa SHanaz” i dwa utwory – mołdawską melodie ludową „Hutulca din Borodin” i melodię arabską „Hijaz Mandira”, które zespół zagra już bez towarzyszenia orkiestry.

Mieczysław Wajnberg (1919-1996)

Pierwsze doświadczenia muzyczne zdobywał w żydowskich teatrach w Warszawie, gdzie pracował jego ojciec, Szmul (Samuel) Wajnberg. Kiedy miał 12 lat, został uczniem Józefa Turczyńskiego, najpierw w średniej, a potem w wyższej szkole muzycznej przy Konserwatorium Warszawskim. Podobnie jak ojciec, wcześnie zaczął pracować w teatrach rewiowych i lokalach dancingowych. We wrześniu 1939 roku wyjechał z Warszawy. Udało mu się przedostać do ZSRR i wtedy imię Mieczysław zmieniono mu na Moisiej. W ZSRR został studentem konserwatorium w Mińsku, w klasie kompozycji Wasilija Zołotariowa. W czerwcu 1940 roku, jako pianista wystąpił w Moskwie, w Dekadzie Białoruskiej Sztuki. Po napaści Niemiec na ZSRR uciekł do Taszkientu, gdzie zatrudniono go jako korepetytora w operze. Ożenił się z Natalią Wowsi-Michoels, córką znanego aktora i reżysera teatru żydowskiego Solomona Michoelsa. Dzięki pomocy Dmitrija Szostakowicza, w 1943 roku przeprowadzili się do Moskwy. W 1946 roku Wajnberga oskarżono o to, że za mało odwołuje się do folkloru i pisze zbyt pesymistyczną muzykę. W 1948 roku oskarżono go o formalizm i zakazano wykonywania kilku jego utworów. W tym czasie zaczął zarabiać na życie, pisząc muzykę dla radia i dla cyrku. W lutym 1953 roku został aresztowany za „żydowski nacjonalizm burżuazyjny.” Zwolniono go w kwietniu, znów dzięki pomocy Szostakowicza. W następnych latach Wajnberg komponował dużo muzyki filmowej. Najbardziej znany był film wojenny Lecą żurawie, wyróżniony Złotą Palmą na festiwalu filmowym w Cannes w 1958 roku. Odtąd prawie całe życie upływało Wajnbergowi w Moskwie. Tylko raz, w 1966 roku, przyjechał na „Warszawską Jesień”. Bardzo dużo komponował, czasami, jako pianista, publicznie wykonywał utwory Szostakowicza. Nadal pisał do filmów, także rysunkowych, takich m.in. jak najpopularniejszy z filmów animowanych „Miś Puchatek”. Z okazji 75. urodzin w 1994 roku otrzymał odznaczenie „Zasłużony dla kultury polskiej”. Krótko przed śmiercią ochrzcił się w cerkwi prawosławnej. Pochowany został na cmentarzu Domodiedowskim w Moskwie. Był jednym z najpłodniejszych kompozytorów w XX wieku. Wystarczy wspomnieć, że skomponował 22 symfonie, 4 symfonie kameralne, 17 kwartetów smyczkowych, opery, 4 kantaty oraz wiele innych utworów kameralnych, solowych i wokalnych zebranych w 154 opusach. Promocją twórczości Wajnberga na świecie zajmuje się Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga zainicjowane przez skrzypka Linusa Rotha (pierwszego artystę, który nagrał komplet dzieł skrzypcowych kompozytora) i dyrygenta Thomasa Sanderlinga. W 2021 r. z inicjatywy Marii Sławek, Ani Karpowicz i Aleksandra Laskowskiego powstał w Warszawie Instytut Mieczysława Wajnberga.

CZTERY PORY ROKU: VIVALDI – RICHTER: NFM ORKIESTRA LEOPOLDINUM

Podczas koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum usłyszymy współczesną kompozycję nawiązującą intrygujący dialog z barokowym arcydziełem. W programie znalazły się także dwa znane i lubiane utwory Samuela Barbera i Giuseppe Tartiniego.

Adagio na smyczki jest bez wątpienia najpopularniejszą kompozycją Samuela Barbera. W oryginale jest to drugie ogniwo ukończonego w 1936 roku Kwartetu smyczkowego h-moll op. 11. Dwa lata później twórca opracował wersję przeznaczoną na orkiestrę smyczkową i w styczniu tego samego roku wysłał jej partyturę sławnemu włoskiemu dyrygentowi – Arturo Toscaniniemu. Ten po krótkim czasie zwrócił ją bez żadnego komentarza, co mocno zirytowało Barbera, który nie wiedział czego może się w związku z tym spodziewać. Okazało się, że artysta zdecydował się na włączenie dzieła do programu dyrygowanego przez siebie koncertu, a nuty odesłał, gdyż zapamiętał Adagio po jednokrotnym przeczytaniu partytury. Utwór zabrzmiał w tej wersji w listopadzie 1938 roku i od razu zyskał ogromną popularność. Następnie muzycy wykonają Sonatę g-moll „Z diabelskim trylem” autorstwa włoskiego twórcy aktywnego na przełomie baroku i klasycyzmu, Giuseppe Tartiniego. U źródeł tego wirtuozowskiego, błyskotliwego dzieła leży sen, w którym Tartini wręczył swoje skrzypce odwiedzającemu go diabłu. Ten zaczął na nich grać, a wykonywany przez niego utwór zaparł artyście dech w piersiach. Po przebudzeniu próbował go zapisać i chociaż stworzył najpopularniejsze ze swoich dzieł, to twierdził później, że to, co napisał, jest jedynie bladym odbiciem tego, co grał w jego śnie diabeł.

Drugą część koncertu wypełni kompozycja The Four Seasons Recomposed, której autorem jest współczesny angielski twórca Max Richter. Jest to utrzymana w stylu postmodernistycznym parafraza dzieła barokowego twórcy. Słyszymy tu doskonale znane wszystkim zwroty melodyczne i rytmy, ale Richter raz za razem zaskakuje, wprowadzając do oryginału nagłe zmiany. Twórca igra w ten sposób z oczekiwaniami słuchających, a poprzez te zabiegi tworzy też zupełnie nową jakość. Elementy te sprawiają, że The Four Seasons Recomposed jest niebanalne, świeże i angażujące.

Program:

S. Barber Adagio na smyczki
G. Tartini Sonata g-moll „ Z diabelskim trylem” (oprac. na skrzypce, smyczki i b.c.)
***
M. Richter The Four Seasons Recomposed (według Czterech pór roku A. Vivaldiego)

Wykonawcy:

Alexander Sitkovetsky – skrzypce, prowadzenie


CHOPIN W MISTRZOWSKIM WYKONANIU – JARRED DUNN

Jarred Dunn, artysta Yamaha, zdobył uznanie krytyków za swoje mistrzowskie wykonania, opisując go jako „magika kolorów dźwiękowych fortepianu” (Muzikos Barai, Wilno) oraz „technicznie doskonałego” (Belarus First Radio). Dunn wzbudził zainteresowanie nie tylko wybitnymi osiągnięciami na konkursach, ale również bogatą działalnością koncertową na scenach muzycznych Australii, Europy i Ameryki Północnej.

Dyskografia:

Jego nagrania, takie jak „Chopin and Debussy” (AFA, 2018) czy „Brahms in Solitude” (Yamaha, 2022), zdobyły uznanie krytyków muzycznych, a recenzje w La Scena Musicale i Piano Professional określiły go jako „naturalnego mistrza Brahmsa”. Jego najnowsze dzieło, „Chopin’s Diary: The Mazurkas” (Lexicon Classics, 2024), jest oczekiwane z niecierpliwością.

Rekomendacje Krytyków:

Meg Freer z La Scena Musicale i Piano Professional opisała Dunn’a jako pianistę „z głębokim zrozumieniem idolatra Brahmsa, J.S. Bacha„, a jego interpretację Op. 119 No. 1 jako „spokojną kontemplację, wolną od przesady„.

Ludwig van Toronto, podkreślając styl Dunn’a, nazwał go „pianistą o wyjątkowej kontroli nad detalem„.

Kazimierz Łyszczyński Foundation z Polski zauważyła „polskość” w grze Dunn’a, doceniając jego wirtuozerię, styl, elegancję i bogactwo dźwięków.


Repertuar Koncertu – Program:

I. Część

Fryderyk Chopin
Mazurki, Op. 17
Czas trwania: 10 minut

Nr. 1 in B-Flat Major
Nr. 2 in E Minor
Nr. 3 in A-Flat Major
Nr. 4 in A Minor

Mazurki, Op. 24
Czas trwania: 11 minut
Nr. 1 in G Minor
Nr. 2 in C Major
Nr. 3 in A-Flat Major
Nr. 4 in B-Flat Minor

Mazurki, Op. 56
Czas trwania: 12 minut
Nr. 1 in B Major
Nr. 2 in C Major
Nr. 3 in C Minor

II. Przerwa / Przerwa

III. Część

Mazurki, Op. 7
Czas trwania: 10 minut
Nr. 1 in B-Flat Major
Nr. 2 in A Minor
Nr. 3 in F Minor
Nr. 4 in A-Flat Major

Mazurki, Op. 41
Czas trwania: 12 minut
Nr. 1 in E Minor
Nr. 2 in B Major
Nr. 3 in A-Flat Major
Nr. 4 in C-Sharp Minor

Mazurki, Op. 50
Czas trwania: 12 minut
Nr. 1 in G Major
Nr. 2 in A-Flat Major
Nr. 3 in C-Sharp Minor

MONTEVERDI „VESPRO DELLA BEATA VERGINE”: SIMON-PIERRE BESTION & LA TEMPÊTE

Wczesnobarokowe dzieło Claudio Monteverdiego „Vespro della Beata Vergine” wydane w 1610 r. to utwór – kamień milowy w historii muzyki. Nieszpory zostały wydane w jednym zbiorze z ultrakonserwatywnym jak na owe czasy, utworem Missa In illo tempore. W samym zbiorze mamy do czynienia z ogromnym kontrastem: Vespro, to utwór łamiący wszelkie dotychczasowe konwencje muzyki sakralnej, awangardowy, zaś Missa In illo tempore, to żywy pomnik dawnej polifonii sakralnej. 

Vespro przenoszą słuchaczy prosto do autentycznego świata, w którym tworzył Monteverdi. Chór o pełnym brzemieniu i orkiestra bogata kolorystycznie to tylko zapowiedź wielkiej, muzycznej uczty. Nieszpory, będące formą nabożeństwa wieczornego, odprawianego o zachodzie słońca uzyskają w wykonaniu La Tempête niepowtarzalnego wymiaru.

Autor tej nietypowej interpretacji dzieła Monteverdiego Simon-Pierre Bestion, dokonał nieszablowych wyborów zwłaszcza jeśli chodzi o skład orkiestry, który wzbogacił o instrumenty z różnych kultur, m.in. o serpent (instrument dęty) i chitarrone (rodzaj lutni). W nieszporach bardzo nietypowa jest także kolorystyka głosów. Bestion dodał fauxbourdons, czyli proste improwizowane pieśni wywodzące się z tradycji ludowej. Nawiązuje również do tradycji polifonii ustnej, wciąż żywej na Korsyce, Sardynii czy w Gruzji.

Zespół La Tempête zaczerpnął inspiracji z bogatej historii muzycznej XVII wiecznej Wenecji. To daje dość realistyczny obraz tego, jaka praktyka muzyczna była popularna w połowie XVII wieku na całym obszarze Morza Śródziemnego: z jednej strony monodyczne śpiewy religijne, z drugiej praktyka niemal improwizowanej polifonii popularna w kościołach i wreszcie bardziej wyuczona i koncertowa forma pisania Monteverdiego inspirującego się tymi praktykami.

Program:

Claudio Monteverdi 1567 – 1643
Vespro della Beata vergine (1610)

1. Faux-bourdon: Domine ad adjuvandum me *
2. Toccata et Domine ad adjuvandum me
3. Antifoon: Gaudeamus **
4.Dixit dominus
5. Nigra sum
6. Antifoon: Diffusa est gratia **
7. Laudate pueri
8. Pulchra es
9. Antifoon: Tota pulchra es **
10. Faux-bourdon: Laetatus sum *
11. Laetatus sum
12. Duo seraphim
13. Antifoon: Recordare virgo mater **
14.Faux-bourdon: Nisi Dominus *
15. Nisi Dominus
16. Ricercar sopra Sancta Maria (Frescobaldi)
17. Audi caelum
18. Antifoon: Felix es sacra virgo **
19. Faux-bourdon: Lauda Jerusalem *
20. Lauda Jerusalem
21. Antifoon: Assumpta est Maria **
22. Sonata sopra Sancta Maria
23. Ave maris stella
24. Magnificat

Wykonawcy:
Simon-Pierre Bestion – dyrygent, koncepcja, aranżacje
26 śpiewaków
22 instrumentalistów

BIELSKA ORKIESTRA CAVATINA

To elitarne grono artystów, głównie wychowanków bielskiej szkoły muzycznej oraz absolwentów renomowanych uczelni muzycznych krajowych i zagranicznych. Koncerty orkiestry w Cavatina Hall zdobywają coraz większą popularność, zyskując uznanie za perfekcję wykonawczą i entuzjazm, jaki towarzyszy każdemu ich wymagającemu utworowi.

Niezwykłym wydarzeniem roku jest lutowy koncert, w którym dwaj soliści i dyrygent reprezentują swoje rodzinne Bielsko-Białą. Ten koncert ma potencjał stać się niezapomnianym wydarzeniem w historii kulturalnej miasta, gdzie dwaj utalentowani pianiści z Bielska-Białej udowodnią, że w krótkim czasie mogą być godnymi spadkobiercami sławy Jana Smeterlina, wybitnego bielszczanina i pianisty światowej sławy.

Program koncertu obejmuje dzieła takich mistrzów jak Ludwig van Beethoven i Fryderyk Chopin, a wykonawcami są Mateusz Dubiel i Eryk Parchański przy akompaniamencie Bielskiej Orkiestry Cavatina pod batutą Jacka Obstarczyka. To wyjątkowe wydarzenie, które nie tylko wpisze się w historię kulturalną miasta, ale również pozwoli dostrzec potencjał międzynarodowej sławy dwóch utalentowanych pianistów z Bielska-Białej.

Program:

Ludwig van Beethoven 
Uwertura Egmont op. 84 
IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58

Fryderyk Chopin 
Koncert fortepianowy e-moll op. 11

Wykonawcy:

Mateusz Dubiel – fortepian
Eryk Parchański – fortepian
Bielska Orkiestra Cavatina 

Dyrygent:
Jacek Obstarczyk 

JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI | DODATKOWY TERMIN!

NIESPODZIANKA! 🎶 Na fali Waszego entuzjazmu i niekończących się próśb, mamy dla Was fantastyczną wiadomość!

DRUGI TERMIN KONCERTU JAKUBA JÓZEFA ORLIŃSKIEGO: 27.02.2024, godzina 19:00

Polski kontratenor JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI ugruntował swoją pozycję jako jeden z czołowych artystów światowego formatu, triumfując na scenie, podczas koncertów i w nagraniach. Jako wyłączny artysta wytwórni Warner/Erato, jego pierwsze nagranie, zatytułowane Anima Sacra, zdobyło prestiżową nagrodę Opus Klassik dla solowego nagrania wokalnego, podczas gdy drugie, Facce d’amore, przyniosło mu nagrodę za Nagranie Roku (Solo Recital) podczas 2021 International Opera Awards.

Jego wyprzedane koncerty i recitale w całej Europie i Stanach Zjednoczonych przyciągnęły nowych zwolenników tej formy sztuki, a jego wykonanie „Vedrò con mio diletto” Vivaldiego, sfilmowane na festiwalu w Aix-en-Provence, zgromadziło ponad siedem milionów wyświetleń online.

Występy telewizyjne, w tym „Concert de Paris” na wieży Eiffla i „Rebâtir Notre Dame de Paris”, oba z Orchestre National de France i koncertem nagród Les Victoires de la Musique Classique z towarzyszeniem Orchestre de l’Opéra National de Lyon, były transmitowane do milionów na całym świecie.

Urodzona w Salonikach w Grecji APHRODITE PATOULIDOU jest jedną z najciekawszych wschodzących gwiazd. Słynna sopranistka, Aphrodite jest także autorką tekstów i fotografką. Pasjonuje się również malarstwem i poezją.

Jako sopranistka, Aphrodite występuje w teatrach, takich jak Staatsoper Berlin, La Monnaie, Teatro Real Madrid, Greek National Opera; w salach koncertowych, takich jak Berliner Philharmonic, Concertgebouw Amsterdam, Gothenburg Konserthuset, Snape Maltings, a także na festiwalach muzycznych, takich jak Ojai w Kalifornii, Aldeburgh i Ludwigsburg.

Jej role operowe Anne Trulove (The Rake’s Progress), Elle (La Voix Humaine), Susanna (Le Nozze di Figaro), Belinda (Dido & Aeneas), Sophie Scholl (Weisse Rose) i w Lonely Child Claude’a Viviera były chwalone przez międzynarodowe media. Współpracowała również z takimi dyrygentami jak Kirill Petrenko, Barbara Hannigan, Christopher Moulds, Tito Ceccherini, Manuel Nawri oraz orkiestrami takimi jak Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, SWR i innymi.

IL GIARDINO D’AMORE pochodzi od włoskiej nazwy, która dosłownie oznacza „Ogród Miłości”. Inspiracją do jej powstania była filozofia członków orkiestry, by spotykać się w „kręgu przyjaciół” i dzielić się muzyką w poczuciu głębokiej, radosnej i ekspresyjnej wrażliwości, porównywalnej do tajemniczego ogrodu, kierującego się swoimi prawami miłości do sztuki i miłości do siebie nawzajem.

Il Giardino d’Amore zostało założone w 2012 roku. W roku 2022 orkiestra obchodziła 10-lecie swojego istnienia i twórczego rozwoju. Il Giardino d’Amore zostało założone przez skrzypka i dyrygenta STEFANA PLEWNIAKA. W zeszłym roku w ramach obchodów 10lecia istnienia, orkiestra odbyła tournée po Europie z Jakubem Józefem Orlińskim, prezentując program “Eroe – dialogues” między innymi w Galerie des Glaces w Wersalu, Paryżu, Lyonie, Froville, na Elbie oraz goszcząc ponownie na Festiwalu Sopot Classic. 

Z różnorodnymi programami zespół występował także podczas Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego oraz jako rezydent Julian Cochran Foundation w Warszawie. W 2021 roku zespół koncertował we Francji i Polsce z JJ Orlińskim, m.in na festiwalu Young Arts Festival w Krośnie, a później już w instrumentalnym gronie, ze Stefanem Plewniakiem jako solistą, na festiwalu „Actus Humanus” wykonując tam brawurowo cały opus 11 koncertów Antonio Vivaldiego. W latach wcześniejszych zespół koncertował między innymi w Szwajcarii, Włoszech, Słowenii, Francji, Austrii, Hiszpanii, Norwegii, Polsce, na Malcie, w USA, Kanadzie i Chinach prezentując się w najsłynniejszych salach koncertowych świata tj: Carnegie Hall, Mozarteum w Salzburgu oraz Palau de la Música Catalana w Barcelonie.

Tak było ostatnim razem: moc emocji, czas na powtórkę:

BIELSKA ORKIESTRA CAVATINA

25 stycznia odbędzie się piąte spotkanie z Bielską Orkiestrą Cavatina, utworzoną przez współpracę Bielskiego Centrum Kultury i Cavatina Hall.

Orkiestra, będąca owocem starania miłośników muzyki z Bielska, zapewnia mieszkańcom dostęp do kultury na wysokim poziomie. Koncert odbędzie się w Cavatina Hall o godzinie 19:00.

Wydarzenie to jest częścią procesu, który ma przyczynić się do tego, że Bielsko-Biała może stać się Europejską Stolicą Kultury. Tym razem artyści: Jacek Stolarczyk, Krzysztof Kokoszewski i Jacek Obstarczyk zaprezentują muzykę baroku i kompozycje Józefa Haydna, często grane na dworze hrabiego Esterhazego.

Koncert umożliwi odkrycie wszechstronności Bielskiej Orkiestry Cavatina, która z powodzeniem wykonuje dzieła Bacha, Coreliego i Haydna, jak również zachwyca aranżacjami muzyki klasycznej i rozrywkowej, co udowodnili podczas grudniowego koncertu z zespołem The Threex.

Wykonawcy:

Alicja Matuszczyk – Obój 
Wojciech Koprowski – skrzypce
Szymon Naściszewski – dyrygent
Bielska Orkiestra Cavatina 

Program:

Arcangelo Corelli – Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8
Jan Sebastian Bach – Koncert d-moll na obój i skrzypce BWV 1060
Józef Haydn – Symfonia nr 45 fis-moll „Pożegnalna”

JOHANN SEBASTIAN BACH – PASJA WG ŚW. JANA. IAN BOSTRIDGE & CAPELLA CRACOVIENSIS

Zapraszamy na niezwykłe muzyczne doświadczenie z „Pasją według św. Jana” Johanna Sebastiana Bacha, wykonywanej przez Iana Bostridge’a i Capellę Cracoviensis w Cavatina Hall. To wyjątkowa okazja, by zanurzyć się w głębi i pięknie tej pasyjnej opowieści, w samym sercu Wielkiego Postu.

Wydarzenie z serii Cavatina Hall Essentials – koncertów muzyki klasycznej. Wykonawcy: Ian Bostridge – Ewangelista, Capella Cracoviensis, Jan Tomasz Adamus – kierownictwo artystyczne

W Pasji według św. Jana Bach zestawia historię Męki Jezusa w muzykę opisaną w Ewangelii wg św. Jana. Po raz pierwszy wykonał utwór podczas nabożeństwa nieszporów w Wielki Piątek (piątek przed Wielkanocą) w Lipsku. Była to pierwsza muzyka pasyjna, którą napisał jako kantor w Lipsku.

Wspólnym wątkiem Pasji Janowej jest tekst biblijny, który tradycyjnie czyta się w Wielki Piątek. Jezus zostaje schwytany, postawiony przed Kajfaszem i Piłatem, skazany, ukrzyżowany i umiera. Tekst biblijny recytuje solista tenorowy (Ewangelista), a poszczególne role (Jezus, Piłat, uczniowie, lud) pełnią pozostali śpiewacy. W kluczowych momentach Bach dodał znane pieśni kościelne, które kazał śpiewać i grać całemu zespołowi. W ariach solowych wykorzystał poezję z popularnych zbiorów pasyjnych Bartholda Heinricha Brockesa, Christiana Weise’a i Christiana Heinricha Postela.

Historia męki opowiedziana w Ewangelii Jana różni się od tej z trzech pozostałych Ewangelii – Mateusza, Łukasza i Marka. U Jana nacisk położony jest na boskie pochodzenie Jezusa i w całym cierpieniu nadal odgrywa rolę; Jezus nigdzie nie staje się tutaj tak ludzki jak w innych Ewangeliach. Nie boi się i wie wszystko, co się wydarzy, łącznie z tym, że śmierć na krzyżu nie będzie końcem. Jest to od razu widoczne w refrenie otwierającym: Chrystus jest wzywany jako „Herr, unser Herrscher, dessen Ruhm in allen Landen herrlich ist” (Panie, nasz Władco, którego chwałę wielką głosi każda z ziem!). Kontrastuje to z początkowym refrenem Pasji według św. Mateusza, który opowiada o baranku prowadzonym na rzeź.

W koncercie w Ewangelistę wcieli się jeden z najwybitniejszych współcześnie tenorów – Ian Bostridge. Jego niezwykła moc retoryczna w połączeniu z talentem orkiestry i chóru Capelli Cracoviensis oraz sugestywną partyturą Bacha są gwarantem głębokich i dojmujących przeżyć.

Ian Bostridge jest artystą o międzynarodowej sławie. Można go usłyszeć w najznakomitszych salach koncertowych Europy, Japonii i Ameryki Północnej, regularnie występuje też na festiwalach w Aldeburgh, Salzburgu, Edynburgu, Monachium, Wiedniu i Schwarzenbergu. Jako solista-rezydent związany był m. in z wiedeńskim Konzerthaus, nowojorską Carnegie Hall, Het Concertgebouw w Amsterdamie.

Za liczne nagrania uhonorowany został wszystkimi najważniejszymi międzynarodowymi wyróżnieniami, otrzymał też piętnaście nominacji do nagrody Grammy. W roku 2014 podczas ceremonii New Year’s Honours otrzymał tytuł komandora orderu imperium brytyjskiego. 

Chór kameralny i orkiestra Capella Cracoviensis to jeden z najciekawszych zespołów na współczesnej scenie muzyki dawnej. Wykonuje repertuar od renesansowej polifonii po wczesnoromantyczne opery na instrumentach z epoki. CC jest gościem wielu ważnych festiwali i sal koncertowych takich jak Concertgebouw Amsterdam, Bachfest Leipzig, Händel Festspiele Halle, Opéra Royal Versailles czy Theater an der Wien. Gośćmi zespołu byli m. in. Christophe Rousset, Giuliano Carmignola, Paul Goodwin, Andrew Parrott i Paul McCreesh.

Do ostatnich dokonań zespołu należy pierwsze polskie wykonanie dzieł Wagnera na historycznych instrumentach z udziałem Waltraud Meier, nagrania oper Pergolesiego i Porpory dla wytwórni Decca oraz Halki Moniuszki dla wytwórni Sony Classical. W maju 2018 zespół rozpoczął projekt Haydn – wszystkie symfonie obejmujący koncerty oraz nagrania na żywo. Od 2022 stał się też głównym organizatorem festiwalu Opera Rara Kraków. CC powstała w 1970 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Filharmonii Krakowskiej Jerzego Katlewicza, który dzieło tworzenia przy instytucji zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej powierzył Stanisławowi Gałońskiemu. Od 2008 roku dyrektorem naczelnym i artystycznym CC jest Jan Tomasz Adamus.

JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI, APHRODITE PATOULIDOU, IL GIARDINO D’AMORE

Znakomity polski kontratenor wystąpi 29 lutego 2024 roku razem z Aphrodite Patoulidou i orkiestrą Il Giardino d’Amore.

Polski kontratenor JAKUB JÓZEF ORLIŃSKI ugruntował swoją pozycję jako jeden z czołowych artystów światowego formatu, triumfując na scenie, podczas koncertów i w nagraniach. Jako wyłączny artysta wytwórni Warner/Erato, jego pierwsze nagranie, zatytułowane Anima Sacra, zdobyło prestiżową nagrodę Opus Klassik dla solowego nagrania wokalnego, podczas gdy drugie, Facce d’amore, przyniosło mu nagrodę za Nagranie Roku (Solo Recital) podczas 2021 International Opera Awards.

Jego wyprzedane koncerty i recitale w całej Europie i Stanach Zjednoczonych przyciągnęły nowych zwolenników tej formy sztuki, a jego wykonanie „Vedrò con mio diletto” Vivaldiego, sfilmowane na festiwalu w Aix-en-Provence, zgromadziło ponad siedem milionów wyświetleń online.

Występy telewizyjne, w tym „Concert de Paris” na wieży Eiffla i „Rebâtir Notre Dame de Paris”, oba z Orchestre National de France i koncertem nagród Les Victoires de la Musique Classique z towarzyszeniem Orchestre de l’Opéra National de Lyon, były transmitowane do milionów na całym świecie.

Urodzona w Salonikach w Grecji APHRODITE PATOULIDOU jest jedną z najciekawszych wschodzących gwiazd. Słynna sopranistka, Aphrodite jest także autorką tekstów i fotografką. Pasjonuje się również malarstwem i poezją.

Jako sopranistka, Aphrodite występuje w teatrach, takich jak Staatsoper Berlin, La Monnaie, Teatro Real Madrid, Greek National Opera; w salach koncertowych, takich jak Berliner Philharmonic, Concertgebouw Amsterdam, Gothenburg Konserthuset, Snape Maltings, a także na festiwalach muzycznych, takich jak Ojai w Kalifornii, Aldeburgh i Ludwigsburg.

Jej role operowe Anne Trulove (The Rake’s Progress), Elle (La Voix Humaine), Susanna (Le Nozze di Figaro), Belinda (Dido & Aeneas), Sophie Scholl (Weisse Rose) i w Lonely Child Claude’a Viviera były chwalone przez międzynarodowe media. Współpracowała również z takimi dyrygentami jak Kirill Petrenko, Barbara Hannigan, Christopher Moulds, Tito Ceccherini, Manuel Nawri oraz orkiestrami takimi jak Royal Concertgebouw Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, SWR i innymi.

IL GIARDINO D’AMORE pochodzi od włoskiej nazwy, która dosłownie oznacza „Ogród Miłości”. Inspiracją do jej powstania była filozofia członków orkiestry, by spotykać się w „kręgu przyjaciół” i dzielić się muzyką w poczuciu głębokiej, radosnej i ekspresyjnej wrażliwości, porównywalnej do tajemniczego ogrodu, kierującego się swoimi prawami miłości do sztuki i miłości do siebie nawzajem.

Il Giardino d’Amore zostało założone w 2012 roku. W roku 2022 orkiestra obchodziła 10-lecie swojego istnienia i twórczego rozwoju. Il Giardino d’Amore zostało założone przez skrzypka i dyrygenta STEFANA PLEWNIAKA. W zeszłym roku w ramach obchodów 10lecia istnienia, orkiestra odbyła tournée po Europie z Jakubem Józefem Orlińskim, prezentując program “Eroe – dialogues” między innymi w Galerie des Glaces w Wersalu, Paryżu, Lyonie, Froville, na Elbie oraz goszcząc ponownie na Festiwalu Sopot Classic. 

Z różnorodnymi programami zespół występował także podczas Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego oraz jako rezydent Julian Cochran Foundation w Warszawie. W 2021 roku zespół koncertował we Francji i Polsce z JJ Orlińskim, m.in na festiwalu Young Arts Festival w Krośnie, a później już w instrumentalnym gronie, ze Stefanem Plewniakiem jako solistą, na festiwalu „Actus Humanus” wykonując tam brawurowo cały opus 11 koncertów Antonio Vivaldiego. W latach wcześniejszych zespół koncertował między innymi w Szwajcarii, Włoszech, Słowenii, Francji, Austrii, Hiszpanii, Norwegii, Polsce, na Malcie, w USA, Kanadzie i Chinach prezentując się w najsłynniejszych salach koncertowych świata tj: Carnegie Hall, Mozarteum w Salzburgu oraz Palau de la Música Catalana w Barcelonie.

Program:

G.B. Pergolesi Stabat Mater
***
G.F. Händel Tornami a vagheggiar – aria z opery Alcina HWV 34, Furibondo spira il vento – aria z opery Partenope HWV 27; Lascia ch’io pianga – aria z opery Rinaldo HWV 7
A. Vivaldi Koncert a-moll na dwoje skrzypiec op. 3 nr 8, RV 522 ze zbioruL’estro armonico: II. Allegro; III. Larghetto e spiritoso
G.F. Händel Torna sol per un momento – aria z opery Tolomeo, re d’Egitto HWV 25
A. Vivaldi Gelido in ogni vena – aria z opery Farnace RV 711; Koncert D-dur RV 208 „Grosso Mogul”: I. Allegro; Sento in seno ch’in pioggia di lagrime – aria z opery Il Giustino RV 717
G.F. Händel Scherzano sul tuo volto – duet z opery Rinaldo HWV 7

Po koncercie artyści będą podpisywali płyty na poziomie 0 przy księgarni muzycznej Niskie Łąki, gdzie będzie można również zakupić ich płyty.

Tak było ostatnim razem: moc emocji, czas na powtórkę:

HARRY POTTER SYMFONICZNIE

8 lutego, w Cavatina Hall odbędzie się wspaniałe wydarzenie dla fanów Harry’ego Pottera i koneserów muzyki symfonicznej.

Publiczność będzie miała okazję usłyszeć na żywo najlepsze kompozycje ze wszystkich filmów o najsłynniejszym czarodzieje świata w wykonaniu orkiestry symfonicznej. W ten miły wieczór wyruszymy w muzyczną podróż do świata pełnego magii i niesamowitych przygód, do którego chce się wracać raz po raz.