SŁAWEK JASKUŁKE AT INRYO-JI TEMPLE JAPAN 

Znany ze swojego unikatowego podejścia do muzyki, Jaskułke śmiało podąża tam, gdzie serce i dłonie go prowadzą. W jego solowej twórczości, granice gatunków przestają istnieć, a brzmienia stają się mostem między muzycznymi krainami. W swoim muzycznym laboratorium Jaskułke kreuje dźwiękowe mikstury, łącząc to, co najlepsze w jazzowej improwizacji z mistycznym światem modern classical. Jego fortepianowe opowieści przenoszą słuchacza w podróż przez emocje i kontemplacje, tworząc klimat, który rezonuje w duszach i umysłach.

Muzyka wykonana przez Sławka Jaskułke jest przepełniona wewnętrzną harmonią i równowagą. To zasługa również nietuzinkowego miejsca, w którym odbył się koncert – świątyni buddyjskiej. W nagraniu słychać charakterystyczne dla twórczości artysty malowanie dźwiękiem i niezwykłą precyzję w budowaniu przekazu muzycznego. Każdy nawet najmniejszy detal i dźwięk ma ogromne znaczenie dla obrazu całości.

Jednak kluczem do zrozumienia jego twórczości nie jest tylko sam styl. Sławek Jaskułke jest również znany ze swojego charakterystycznego podejścia do gry na fortepianie, wykorzystując moderator jako narzędzie do tworzenia wyjątkowych brzmień. To właśnie ta technika nadaje jego dźwiękom niepowtarzalną głębię i teksturę, umożliwiając im przekazywanie emocji, których słowa często nie potrafią uchwycić.

Sławek Jaskułke to artysta, który wyznacza nowe ścieżki w muzyce, przekształcając dźwięki w emocje, a emocje w muzyczne opowieści. Jego twórczość stanowi most pomiędzy tradycją a nowoczesnością, pomiędzy dźwiękiem a ciszą. W jego dłoniach fortepian staje się magicznym narzędziem do odkrywania nieodkrytego, do wyrażania nieopowiedzianego.

DIANNE REEVES – IKONA JAZZU W CAVATINA HALL! 

Dianne Reeves, zdobywczyni pięciu prestiżowych nagród Grammy, to jedna z najwybitniejszych wokalistek jazzowych na globie. Jej niezwykłe umiejętności wokalne, zdolność do improwizacji oraz unikalne połączenie stylów jazzu i R&B zaowocowały trzema kolejnymi nagrodami Grammy dla Najlepszego Wykonawcy Wokalnego Jazzu, co stało się pierwszym takim przypadkiem w historii dowolnej kategorii wokalnej.

Reeves zagrała znaczącą rolę w filmie „Good Night, and Good Luck” George’a Clooneya, który zyskał aż sześć nominacji do Oscara. Za ścieżkę dźwiękową do tego filmu zdobyła kolejną nagrodę Grammy w kategorii Najlepszego Wykonawcy Wokalnego Jazzu.

Artystka nagrała i wystąpiła u boku Wyntona Marsalisa i Lincoln Center Jazz Orchestra. Ponadto współpracowała z Chicago Symphony Orchestra pod batutą Daniela Barenboima oraz była solistką z udziałem Sir Simona Rattle’a i Berlińskiej Filharmonii. Jej zasługi zaowocowały również pierwszym stanowiskiem Przewodniczącej ds. Kreatywności w Jazzie w Los Angeles Philharmonic, a także była pierwszym wokalistą, który wystąpił w renomowanej Walt Disney Concert Hall.

Współpracując z legendarnym producentem Arifem Mardinem (odpowiedzialnym m.in. za albumy Norah Jones czy Arethy Franklin), Reeves stworzyła nagradzany album „A Little Moonlight”. Album ten, prezentujący intymne standardy, zapewnił artystce uznanie Grammy i dał początek jej udanej trasie koncertowej. Jej świąteczna kolekcja, „Christmas Time is Here”, również zdobyła uznanie krytyków, a Ben Ratliff z The New York Times określił ją jako jedną z najlepszych jazzowych płyt świątecznych.

Ostatnie lata to intensywna działalność koncertowa Reeves na całym świecie, obejmująca różnorodne projekty, takie jak „Sing the Truth” – muzyczny hołd dla Niny Simone, gdzie występowała obok Lizz Wright i Angelique Kidjo. Artystka miała również zaszczyt wielokrotnie wystąpić w Białym Domu, uczestnicząc m.in. w kolacji państwowej dla prezydenta Obamy i prezydenta Chin oraz na Balu Gubernatorów.

Jej najnowsze dzieło, album zatytułowany „Beautiful Life”, to efekt współpracy z takimi artystami jak Gregory Porter, Robert Glasper, Lalah Hathaway i esperanza spalding. Wyprodukowany przez Terri Lyne Carrington, ten album przyniósł Reeves kolejną nagrodę Grammy dla Najlepszego Wykonawcy Wokalnego Jazzu w 2015 roku. Ponadto, artystka została uhonorowana tytułami doktora honoris causa przez Berklee College of Music i Juilliard School. W 2018 roku Narodowe Stowarzyszenie Sztuki przyznało jej tytuł Mistrza Jazzu, co stanowi najwyższe wyróżnienie przyznawane artystom jazzowym w Stanach Zjednoczonych.

Dianne Reeves wystąpi z następującym składem: 

  • Dianne Reeves – vocal
  • John Beasley – piano
  • Romero Lubambo – guitar
  • Reuben Rogers – bass
  • Terreon Gully – drums

26. Bielska Zadymka Jazzowa live at Cavatina Hall. Gala Polskiego Jazzu

Program – 17 Marca 2024

Gala Polskiego Jazzu

Podczas Gali wręczona zostanie Nagroda Artystyczna „Anioł Jazzu 2024” dla Adama Bałdycha.

godz. 19.00 Paulina Przybysz – Insides Jazzowa Odsłona
godz. 20.30 – 21.00 przerwa
godz. 21.00 Leszek Możdżer i Adam Bałdych Passacaglia

Paulina Przybysz – to jedna z najbardziej twórczych i kreatywnych wokalistek i autorek tekstów na polskiej scenie muzycznej. Nieustannie poszukująca nowych inspiracji, ceniona przez największe muzyczne nazwiska w naszym kraju. Szersza publiczność poznała ją dzięki soulowo-rewolucyjnej działalności zespołu Sistars. Otwartość na muzykę doprowadziła ją do niezliczonej liczby kolaboracji studyjnych i koncertowych m.in. Stanisław Sojka, Tomasz Stańko, Dawid Podsiadło, Krzysztof Zalewski i wielu innych. Od 2018 roku jest dyrektorką artystyczną projektu Woman’s Voices, w którym spotykają się czołowe, kobiece głosy polskiej sceny muzycznej. Jest lureatką wielu nagród, pośród których znajdziemy m.in. Fryderyka za solową płytę „Chodź tu”. 

INSIDES – JAZZOWA ODSŁONA
Od zawsze wiedziałam, że nagranie albumu z ukochanymi standardami jazzowymi to tylko kwestia czasu. Udzielając się przez ostatnie dwie dekady w wielu projektach, nagrywając swoje autorskie płyty, czy goszcząc u innych artystów, zawsze czułam, że kiedyś powrócę do tych korzeni. Wychowała mnie Ella Fitzgerald w nieskończonych kompilacjach „Ella and Luis”, „Ella i Oscar Peterson”, „Ella Sings Duke Ellington”, itd. Kochałam jej niezwykłe improwizacyjne loty, ale najdogłębniej wzruszała mnie Billie Holiday, która w swoich kocich frazach zawierała wszechświat emocji. Mama włączała winyl Nata Kinga Cole’a, w kółko leciała też „Blublula” Staszka Soyki. Potem pojawiła się we mnie miłość do Niny Simone i albumów Cassandry Wilson, która śpiewała tematy Milesa. Jako nastolatka, miałam okazję poczuć magię wymiany energii między muzykami. Z wielkiej ciekawości – jakby to było grać te konkretne utwory w dorosłym życiu, zaprosiłam do współpracy inspirujących muzyków. Odbijając się w swojej wrażliwości i sentymentach, zapraszamy do wspólnej podróży po legendarnych frazach.

Leszek Możdżer to jeden z najwybitniejszych polskich muzyków jazzowych, a także światowej klasy pianista. Sławę przyniosły mu improwizacje na tematy Chopina. W świecie muzycznym doceniono jego bezkonkurencyjną technikę, wyobraźnię, wielowątkowe interpretacje i liryczną emocjonalność. Mariaż jazzu z muzyką klasyczną w wykonaniu Leszka Możdżera przynosi wspaniałe efekty, o czym słuchacze nie raz mogli się przekonać w złotej sali symfonicznej. Będzie to trzecia obecność artysty na Bielskiej Zadymce Jazzowej. Po raz pierwszy wystąpił w 2002 roku, jako gość Anny Marii Jopek. W 2018 roku był gospodarzem Gali Polskiego Jazzu i w Teatrze Polskim uhonorowany został Nagrodą Artystyczną SST „Aniołem Jazzu”.

Adam Bałdych nazywany cudownym dzieckiem skrzypiec, karierę rozpoczął w wieku 14 lat. Szybko został okrzyknięty innowatorem łączącym dokonania muzyki poważnej i współczesnego języka skrzypcowego z talentem improwizatorskim. Jest laureatem praktycznie wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce. Od roku 2009 związany z prestiżowym wydawnictwem ACT. Koncertuje na całym świecie, współpracując m.in. z Iro Rantalą, Yarnem Hermanem, Larsem Danielssonem.

https://www.adambaldych.com/pl

„Passacaglia” to wyjątkowa okazja do spotkania z najnowszym projektem dwóch najgorętszych nazwisk polskiego jazzu. Artyści poruszają się na styku muzyki improwizowanej i poważnej, pracowicie zakopując fosę dzielącą te dwa światy. Obaj gruntownie wykształceni, dysponujący doskonałą techniką, znakomicie korzystają z jazzowych środków wyrazu w sposób przystępny dla słuchaczy. Nie zamykają się w gettach jazzowych podziemi, tylko z otwartymi głowami, bez lęku wychodzą na rozległą przestrzeń sprawiając, że głos ich instrumentów brzmi donośnie i odbija się szerokim echem.

„Passacaglia” jest elektryzującym albumem w którym niczym nieskrępowany muzyczny dialog uwodzi już od pierwszych nut. Eksplorując współczesny sonoryzm*, wypełniony bardzo osobistymi środkami wyrazu, artyści umiejętnie stworzyli komunikatywny, ale i zaskakujący mariaż dźwiękowy poprzez użycie unikalnej kombinacji instrumentów: niezwykle rzadkich skrzypiec renesansowych, dwóch fortepianów (w stroju 442 Hz i 432 Hz) oraz preparowanego pianina. Ta intymna i kameralna formuła okazuje się swoistą symfonią kolorów – żarliwą, ale precyzyjną, pełną urzekających detali i pomysłowych rozwiązań

26. Bielska Zadymka Jazzowa live at Cavatina Hall. Festiwalowa Gala Blue Note Records

Program – 16 Marca 2024

Festiwalowa Gala Blue Note Records

Festiwalowa Gala poświęcona będzie legendarnej, amerykańskiej wytwórni płytowej Blue Note Records, która w 2024 roku obchodzi 85. urodziny.  Firma w swojej historii dokonała przełomowych nagrań tworząc swoistą dokumentację walki o muzyczną wolność, wytyczając drogę między czystą sztuką i kulturalną komercją, realizując przy tym ideę muzyki jako siły transformacyjnej i rewolucyjnej. Lista muzyków, którzy wydali swoje płyty pod szyldem Blue Note Records, mogłaby wypełnić encyklopedię jazzu. John Coltrane, Miles Davis, Thelonious Monk, Herbie Hancock, Art Blakey, Jimmy Smith, Lou Donaldson, Sonny Rollins, Eric Dolphy, Wayne Shorter, Don Cherry, Ornette Coleman, Gil Evans, Bobby McFerrin, Duke Ellington, Norah Jones, Terence Blanchard, Robert Glasper – to tylko promil artystów, których płyty pojawiły się z logo Blue Note Records. 

Podczas Gali wręczona zostanie Nagroda Artystyczna SST „Anioł Jazzu 2024” dla Blue Note Records. 

godz. 19.00 Nduduzo Makhathini Trio
godz. 20.30 – 21.00 przerwa
godz. 21.00 Terence Blanchard E-Collective and Turtle Island Quartet 

Nduduzo Makhathini to następny po Abdullahu Ibrahimie wybitny pianista południowoafrykański, który wystąpi na Bielskiej Zadymce Jazzowej. W ciągu ostatniej dekady pianista i kompozytor Nduduzo Makhathini stał się jednym z najważniejszych osobowości sceny muzycznej RPA. Artysta duszę ma starą, ale zakorzenioną w teraźniejszości, a jego misją jest zachowanie bogatego dziedzictwa jego ojczyzny i jednocześnie tworzenie brzmień, które przemawiają do świata XXI wieku.
Podczas Festiwalowej Gali artysta zaprezentuje po raz pierwszy polskiej publiczności materiał z trzeciego albumu, jaki nagrał dla Blue Note Records. Płyta ukaże się w kwietniu 2024 roku.

Makhathini jest kierownikiem wydziału muzycznego na Uniwersytecie Fort Hare we Wschodniej Przylądku Wschodnim. Występował na renomowanych festiwalach, m.in. Cape Town International Jazz Festival i Essence Festival (zarówno w Nowym Orleanie, jak i Republice Południowej Afryki), a w 2019 roku zadebiutował w Blue Note Jazz Club w Nowym Jorku, a także Jazz at Lincoln Center, gdzie był gościem z Wyntona Marsalisa i Jazz at Lincoln Center Orchestra podczas trzydniowej uroczystości muzycznej The South African Songbook w Rose Theatre. Jest członkiem zespołu Shabaka Hutchings Shabaka and the Ancestors, który pojawił się na ich albumie Wisdom of Elders z 2016 roku. 

Współpracował z takimi artystami, jak Logan Richardson, Nasheet Waits, Tarus Mateen, Stefon Harris, Billy Harper, Azar Lawrence i Ernest Dawkins.

https://www.bluenote.com/artist/nduduzo-makhathini/

Terence Blanchard to wyjątkowy artysta, który zaliczany jest do czołowych instrumentalistów i kompozytorów jazzowych, lecz jego wysiłki twórcze wykraczają daleko poza ten gatunek i obejmują muzykę do filmów, tworzenie pejzaży dźwiękowych do seriali telewizyjnych i tworzenie wielkich oper.  To muzyk zaangażowany w kwestie  społeczno-kulturowe i niesprawiedliwości rasowej naszych czasów. Terence Blanchard jest jednym z najwybitniejszych trębaczy jazzowych na świecie. Ten siedmiokrotny zdobywca nagrody Grammy, dwukrotnie nominowany do Oscara kompozytor filmowy
na Zadymce wystąpi po raz trzeci, w 2005 roku zagrał ze swoim sekstetem w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, podczas drugiej wizyty, w katowickiej Sali NOSPR został uhonorowany nagrodą artystyczną SST „Aniołem Jazzu 2016”.

E-Collective to projekt Blancharda, w którego skład wchodzą jedni z najlepszych muzyków jazzowych, world music i R&B. Z założenia zespół ma za zadanie ukazanie wolnej i szerszej metody improwizacyjnej wzorowanej na pracy Milesa Davisa przy “Bitches Brew”. 

Turtle Island Quartet to dwukrotnie nagrodzony Grammy kwartet smyczkowy grający hybrydę jazzu, muzyki klasycznej i rocka. Grupa została założona w 1985 roku przez Davida Balakrishnana , Darola Angera i Marka Summer w San Francisco.

http://www.terenceblanchard.com
https://turtleislandquartet.com/

26. Bielska Zadymka Jazzowa live at Cavatina Hall. Marcus Strickland, Antonio Sanchez Quartet

Program – 14 Marca 2024

godz. 19.00 Marcus Strickland Twi-Life – The Universe’s Wildest Dream
godz. 20.30 – 21.00 przerwa
godz. 21.00 Antonio Sanchez Quartet

Marcus Strickland jest przedstawicielem pokolenia muzyków debiutujących na początku XXI wieku.  Jego brat bliźniak EJ Strickland (perkusista), Jeremy Pelt czy wreszcie Robert Glasper to ekipa, która tchnęła nowe życie we współczesny jazz. Strickland swój muzyczny język tworzy na styku jazzu i hip hopu, jest twórcą beatów, kompozytorem, saksofonistą i klarnecistą basowym. 

W 2002 r. Strickland zajął trzecie miejsce w Międzynarodowym Konkursie Saksofonowym im. Theloniousa Monka, a w 2006 r. założył własną wytwórnię muzyczną Strick Muzik. W ankiecie czytelników magazynu JazzTimes został uznany za „Najlepszego nowego artystę” 2006 roku. W ankiecie magazynu Down Beat przyznano mu tytuły „Wschodzącej gwiazdy” w kategorii saksofon tenorowy, a dwa lata później sopranowy (2008 i 2010 r.). W 2015 roku podpisał kontrakt z Blue Note Records, a w 2017 roku został zaproszony do gry z New Jawn basisty Christiana McBride’a. 

Strickland wydał do tej pory jedenaście solowych nagrań: At Last (2001), Brotherhood (2002), Twi-Life (2006), Open Reel Deck (2007), Of Song (2009), Idiosyncrasies (2009), Triumph of the Heavy, Vol. 1 & 2 (2011), Nihil Novi (2016), People of the Sun (2018) i The Universe’s Wildest Dream (2013).

The Universe’s Wildest Dream, najnowsze wydawnictwo Marcusa Stricklanda Twi-Life, to eklektyczna afro-futurystyczna ścieżka dźwiękowa, nastawiona na podnoszenie świadomości na temat cudownej planety Ziemia. „Uważam, że jeśli istnieje jakikolwiek sposób na przekonanie więcej Ziemian do uznania, zrozumienia i podjęcia działań na rzecz globalnego ocieplenia i zrównoważonego rozwoju, to jest to uświadomienie sobie, że możemy być jedyną planetą, na której istnieje życie, i że jesteśmy prawdopodobnie najśmielszym marzeniem wszechświata” mówi Strickland. Album składa się z utworów, które Marcus napisał podczas blokady Nowego Jorku w 2020 r., a jego brzmienie (ukształtowane w wyniku produkcji Marcusa Stricklanda i Charlesa Haynesa), teksty i tytuły rezonują ze sferą duchową i wychwalają nasze istnienie w tym rozległym wszechświecie.

Strickland występował między innymi z McCoyem Tynerem, Tomem Harrellem, Nicholasem Paytonem, Wyntonem Marsalisem, Lincoln Center Jazz Orchestra, Carnegie Hall Big Band, Dave’em Douglasem, Keyonem Harroldem i Mos Defem. 

http://marcusstrickland.com/

Antonio Sánchez to meksykański perkusista i kompozytor najbardziej znany ze współpracy z gitarzystą jazzowym Patem Methenym. Jest także kompozytorem muzyki do filmu Birdman z 2014 roku, która przyniosła mu nominację do Złotego Globu i nagrodę BAFTA za najlepszą muzykę filmową. Zdobył trzy nagrody Grammy z Patem Metheny i samodzielnie nagrodę Grammy za najlepszą ścieżkę dźwiękową dla mediów wizualnych.

Sánchez zaczął grać na perkusji w wieku pięciu lat, a jako nastolatek występował zawodowo na meksykańskiej scenie rockowej, jazzowej i latynoskiej. Uzyskał dyplom w klasie fortepianu klasycznego w Narodowym Konserwatorium w Meksyku, a w 1993 roku rozpoczął studia w Berklee College of Music i New England Conservatory, gdzie ukończył studia jazzowe z wyróżnieniem Magna Cum Laude.

Od czasu przeprowadzki do Nowego Jorku w 1999 roku Antonio stał się jednym z najbardziej rozchwytywanych perkusistów na międzynarodowej scenie jazzowej. Jest jednym z najbardziej szanowanych współpracowników Pata Metheny, nagrywał także i występował z wieloma innymi najwybitniejszymi artystami, takimi jak: Chick Corea, Gary Burton, Michael Brecker, Charlie Haden i Toots Thielmans .

Antonio Sánchez Quartet
Antonio Sánchez – drums
Seamus Blake – saxophone
Gwilym Simcock – piano
Doug Weiss – bass

https://www.antoniosanchez.net/

KINGA GŁYK | ROO PANES | TOMEK ZIĘTEK

Cavatina Guitar Festival to najbardziej gitarowy festiwal – 5 dni wypełnionych muzyką, 50 artystów, 30 koncertów, 3 sceny. Międzynarodowe gwiazdy jak i uznani polscy artyści. Program pełen różnorodności – od indie i songwriterów, poprzez jazz, blues, soul, aż po muzykę pop i rock. 

PROGRAM | 18 MAJA:

21:00 – KINGA GŁYK
Najlepsza polska basistka. Wschodząca gwiazda jazzu & bluesa.

W 2024 roku Kinga Głyk wyda swój album „Real Life”, współtworzony z Michael’em League’em, założycielem Snarky Puppy. Artystka zdobyła wcześniej uznanie w świecie jazzu, otrzymując nominację od Deutscher JAZZ PRESS i prestiżową nagrodę „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

Jej poprzedni album, „Feelings”, zyskał popularność dzięki teledyskowi do utworu „Joy Joy”, osiągając ponad milion wyświetleń na YouTube. Kinga Głyk jest znana z międzynarodowych występów, w tym z wyjątkowym koncertem w 2017 roku, gdzie wystąpiła razem z Marcusem Millerem.

Jej wcześniejsze dzieła to między innymi album „Dream” i debiutancki „Rejestracja”, które przyniosły jej uznanie w środowiskach jazzu i bluesa. Karierę rozpoczęła w rodzinnym zespole Głyk P.I.K trio, a jej cover utworu Erica Claptona „Tears in Heaven” osiągnął imponujące 20 milionów wyświetleń na Facebooku.

18:30 – ROO PANES
Muzyk folkowy, artysta znany z głęboko emocjonalnego stylu oraz lirycznej introspekcji.

Jego muzyka, będąca połączeniem akustycznych melodii i poetyckich tekstów, przyciąga uwagę słuchaczy poszukujących szczerości i spokoju. Jest uznawany za jednego z najbardziej wyjątkowych artystów sceny folkowej.

Kariera muzyczna Panesa rozpoczęła się od wydania trzech EP: „Once” (2012), „Weight of Your World” (2012) i „Land of the Living” (2013). Jego debiutancki album „Little Giant” został wydany jesienią 2014 roku, z prowadzącym singlem „Tiger Striped Sky”, wydanym wcześniej 23 czerwca 2014 roku. Następnie ukazał się album „Paperweights” w 2016 roku, a jego trzeci album „Quiet Man” zadebiutował w 2018 roku, z wydaną rok później edycją deluxe. Najnowszy album studyjny Panesa został wydany 24 marca 2023 roku, a wersja winylowa ukazała się 5 maja 2023 roku.

16:00 – TOMEK ZIĘTEK
Twórczość inspirowana klasycznym brzmieniem amerykańskiego bluesa, folku i country.

Jeden z najbardziej uznanych polskich aktorów, a także wokalista, tekściarz, kompozytor i producent – wraz z początkiem sierpnia wydał swój pierwszy debiutancki singiel „Your Kiss” i tym samym zapowiedział album, który od dziś można znaleźć we wszystkich serwisach streamingowych oraz sklepach muzycznych. 

Na płycie „Some Old Songs” znalazło się 11 kompozycji utrzymanych w klimacie singer-songwriter i inspirowanych klasycznymi gitarowymi brzmieniami. Wśród nich są też inne świetnie przyjęte single artysty: „C’mon” oraz „Some Old Gum”. Część z tych utworów czekała na swoją premierę w szufladzie Tomka przez kilka lat.

Do sieci i do sprzedaży fizycznej właśnie trafił debiutancki solowy album Tomka Ziętka zatytułowany „Some Old Songs”. Płytę do tej pory promowały trzy świetnie przyjęte single: „Your Kiss”, „C’mon” oraz „Some Old Gum”, a dziś wraz z premierą całego materiału na oficjalnym kanale Youtube artysty ukazało się 11 visualiserów ilustrujących wszystkie utwory z albumu.

ZOBACZ PROMO FESTIWALU:

Takiego festiwalu jeszcze nie było! Nie czekaj. Zdobądź karnety już dzisiaj! 

👉🏻 KUP KARNET

Wśród zapowiedzianych artystów, którzy uświetnią festiwal, znajdują się zarówno znane osobistości międzynarodowej sceny muzycznej, jak i cenione gwiazdy polskiej muzyki.

Wśród nich wymienić można takie nazwiska jak: FINK • Miles Kane • ZALEWSKI • Marcin Patrzałek • Kinga Głyk • Roo Panes • Blanco White • Tomek Ziętek • John J Presley • Matteo Mancuso • Jakub Żytecki • MATECKI • Skubas i inni.

NATALIA PRZYBYSZ

Zapraszamy Was na niezapomniany wieczór z Natalią Przybysz, gdzie dźwięki z najnowszego albumu „TAM” napełnią naszą salę koncertową magią artystycznego wyrazu.

Na początku 2023 roku Natalia Przybysz postanowiła zabrać swój zespół: Jurka Zagórskiego, Mateusza Waśkiewicza, Pata Stawińskiego i Kubę Staruszkiewicza oraz reżyserkę i fotografkę Silvię Pogodę na grecką wyspę Hydra do szczególnego domu-studia.

Artyści na pewien czas wylądowali w domu twórczym – miejscu, które kiedyś było starą fabryką dywanów. Mieszkali, tworzyli i pracowali wspólnie. To właśnie tam powstała też znaczna część nadchodzącego albumu. Pełna forma nagrań została „domknięta” już po powrocie do Polski, czego efektem stał się album, która – jak przyznaje sama artystka – stanowi swoisty zapis podróży – rozumianych w dowolny sposób. To próba przełamania powszechnie słyszanego – „jest tylko teraz” i „bycia w teraźniejszości”


Natalia Przybysz to jeden z najciekawszych kobiecych głosów na rodzimej scenie muzycznej, ale także kompozytorka i autorka tekstów. Dała się poznać w roku 2001, kiedy to wraz z siostrą Pauliną zadebiutowały współtworząc Sistars. Po zakończeniu działalności zespołu, Natalia skupiła się na solowej karierze i poszukiwaniach własnej artystycznej drogi.

TANITA TIKARAM

Urzekająca i romantyczna międzynarodowa gwiazda, Tanita Tikaram, już 19 kwietnia 2024 roku w Cavatina Hall, rozbrzmi przebojami, które towarzyszą nam od ponad 30 lat. Te dźwięki pozwolą nam przenieść się z powrotem do lat młodości, do wieczorów z Listą Przebojów Marka Niedźwieckiego, kiedy to klasyczny radioodbiornik był nieodłącznym towarzyszem.

Tanita Tikaram to nie tylko wspaniały płytowy wielokrotnie ozłocony krążek debiutantki z 1988 roku. To przeboje ze wszystkich jej 11 pełnoprawnych albumów,  na których minuty wzruszeń, zaskoczeń, emocji. Jej koncerty to natomiast radość, czystość, ciepło, urokliwa nieśmiałość i naturalność. To zachwyt tłumów fanów nad jej talentem kompozytorskim, wykonawczym i trafnością tekstów tak spójnych z naszymi przeżyciami i przemyśleniami.

Tanita Tikaram wraca do Polski i wystąpi dla nas 19 kwietnia 2024 w Cavatina Hall w Bielsku Białej o 19:00. I bez dwóch zdań – będzie to wieczór niezapomniany! Warto będzie mieć go w swojej pamięci!!!

SECRET WORLD PROJECT – PETER GABRIEL TRIBUTE BAND

30 października br. na rynku fonograficznym ukazał się pierwszy, studyjny album poznańskiego Secret World Project zatytułowany po prostu, „Secret World Project”. To wyjątkowe wydawnictwo Fundacji Wspierania Kultury DIFA, założonej przez Piotra i Renatę Grausch zawiera 11 coverów pochodzących z bogatej dyskografii Petera Gabriela – w zachwycających, jazzowych aranżacjach. Nowe opracowania kompozycji legendarnego, brytyjskiego artysty przygotowali Szymon Siwierski i Agnieszka Kowalczyk.

Tak o tym niecodziennym projekcie mówi jego pomysłodawca i producent, Piotr Grausch:

Początkowo, z uwagi na dotychczasowe dokonania muzyczne Szymona Siwierskiego planowałem nagrać wybrane utwory Petera Gabriela na fortepian solo, ale pojawienie się na pierwszym przesłuchaniu Agnieszki Kowalczyk spowodowało, że ich wspólne z Szymonem próby przearanżowania tego repertuaru w ciekawy i zaskakujący sposób doprowadziły nas o wiele dalej.

Każdy z artystów pojawiających się na tej płycie, w poszczególnych utworach odcisnął swoje muzyczne piętno. Od samego STARTU do opadnięcia KURTYNY ta muzyczna opowieść jest rezultatem ich świetnej współpracy, wspaniałych talentów i samonapędzającej się pozytywnej energii.

Zupełnie niekomercyjne założenia i pełna swoboda artystyczna – na każdym etapie nagrań dały, moim zdaniem, niezwykle interesujący efekt, który nie pozostawia słuchacza obojętnym.

Bardzo różnorodne instrumentarium – w następujących po sobie coverach, niekonwencjonalne aranżacje, staranny dobór utworów i ich kolejność stanowią, w moim przekonaniu – o jakości tego projektu. Różnorodność muzyczna i brzmieniowa tego albumu jest w pełni świadomym zabiegiem. Od wręcz klasycznych, spokojnych dźwięków, przez jazzowe pasaże, elementy muzyki etnicznej, pod koniec docieramy do zadziornych, «psychodelicznych» rewirów. Wreszcie w «tajemniczym świecie» możemy, a nawet powinniśmy spodziewać się niespodziewanego.

Każdy element tego dzieła, przede wszystkim muzyka, ale też oprawa wizualna czy przepiękne obrazy je zdobiące są nierozerwalnie ze sobą związane”.

W nagraniach utworów znajdujących się na trackliście „Secret World Project” udział wzięli doświadczeni i cenieni polscy muzycy, tj. Szymon Siwierski (fortepian, syntezator, klarnet), Agnieszka Kowalczyk (wiolonczela), Jakub Mizeracki (gitara), Maciej Pruchniewicz (gitara), Paulina Frąckowiak (bass), Patryk Rynkiewicz (trąbka), Marcin Pater (wibrafon), Piotr Jaraszkiewicz (perkusja), Adam Fordon (perkusja), Mieszko Nowacki (handpan, didgeridoo) oraz Katarzyna Fiebiger (harfa, bębny szamańskie). Za miks albumu odpowiada: Bartek Olszewski, natomiast masteringiem zarejestrowanego materiału zajął się Robert Szydło, mający na swoim koncie współpracę m.in. z Riverside, Starym Dobrym Małżeństwem czy Mikromusic.

Zasługującą na szczególną uwagę oprawę wizualną stworzył Wiktor Franko, efektownie łącząc ze sobą tradycyjną fotografię i rozwiązania, wykorzystujące sztuczną inteligencję. Projekt graficzny, który pięknie spiął całość opracowała Natalia Mikołajczuk.

MONIKA BORZYM

„Monika Borzym, jedna z najwybitniejszych jazzowych wokalistek młodego pokolenia, a może i najbardziej wybitna. Istota słów i muzyki, zamknięta prostym głosem. Prostym, ale wielkim. Emocje wybrzmiewają w każdej głosce. Nawet w oddechu. I nie chodzi tu o rozpływanie się nad techniką śpiewania, nie chodzi o wrażenia, wywodzące się z barwy. Tu są dreszcze emocji

Ma swój własny, oryginalny styl. Widać i, przede wszystkim, słychać, że ma pomysł na muzykę, jaką chce tworzyć. Dzięki temu, toruje sobie drogę ku światowej scenie muzycznej – tej ambitnej, na której miejsce zarezerwowane jest tylko dla najlepszych”.

„Można trafić na sondaż, według którego aż 70% Polaków nie przepada za jazzem. A trzeba przyznać, że płyty Borzym są mocno utwierdzone w tradycji jazzowej piosenki. Nie jest to jednak ten sam rodzaj interpretacji materii, jakim karmi nas Norah Jones. W wokalu Moniki Borzym da się wyczuć bowiem mocne wpływy soulowe”.

25 sierpnia 2020 roku ukazał się najnowszy projekt płytowy Moniki Borzym – „Monika Borzym śpiewa stare piosenki”.

Płyta została zarejestrowana w dniach 15-17 maja 2020 roku. W duecie z pianistą Krzysztofem Dysem Monika zaśpiewała nieśmiertelne polskie piosenki z lat 30stych XX wieku. Piosenki,  które mimo iż mają już ponad 90 lat – wciąż brzmią świeżo, a teksty – Juliana Tuwima i  Mariana Hemara –  są liryką najwyższej próby. Bonusem jest „Takie Ciało” –  piosenka napisana specjalnie dla Moniki przez Artura Andrusa i Łukasza Borowieckiego.